Andning vägg: projection kartläggning på en glidande yta med en djup kamera
Vore det inte trevligt om vi kunde känna information om ytan av objekt på våra fingertoppar? Hur vi berör objekt, hur kan företaget vi trycker dem och allmänt hur vi flytta information det fysiska utrymmet alla reflekteras på ytan av den omgivande miljön.
Genom detta projekt ska jag visa hur man gör en realtid projection kartläggning på ytan. Detta projekt är en del av en interaktiv konstinstallation, som du kan hitta mer information här: http://www.behnazfarahi.com/204244/3324945/galler...
Huvudsyftet med projection kartläggning är att projektet konturlinjer för att visa geografisk information om ytan i realtid. Dessutom realtid projection kartläggning i detta projekt ansluter den digitala världen till den fysiska världen och ökar medvetenheten om publiken om den fysiska miljön.
Som kan detta projekt vara användbart? Om du är en kinetisk konstnär och måste ha realtid Projektion kartläggning som visar särskild information om ytförändringar, eller om du är intresserad av att skapa en miljö som ökar fysisk interaktion inom ytan av den omgivande miljön förresten att du röra och röra sig i ett utrymme som du kan hitta detta projekt intressant.
Varför topografiska linjer? Det underliggande konceptet är att konturlinjer linjer som ansluter datapunkter med samma värde och visas som rader att förmedla denna information till betraktaren. Traditionellt visar dessa värden förändringar i höjd från ytan för att generera en kontur karta över en liggande terräng eller topografi.
I "Andas väggen 2.0" eftersom stavarna flyttade ytan, information om ytan i ständig förändring. Publiken genererar olika fysisk rörelse på ytan av väggen genom sina gester medan nya yta informationen bearbetas och projiceras på ytan. Vad som är intressant här är det faktum att projektion och fysisk rörelse är låsta till en återkoppling. Dock kanske du är intresserad övertala din publik att röra tyget och bli involverad i ytan.
Så jag använt förfarande är följande:
LEAP Motion > informerar förflyttning av väggen (Arduino & bearbetning) > djup kameran fångar ny information (bearbetning) > tar emot data och kartor projektion därmed
Observera: I min slutgiltiga design video projektion raderna var avsiktligt mycket subtil men du kan ändra tätheten av rader utifrån ditt behov.