Arduino-pneumatisk Flight Simulator
Jag vill tacka min fysikprofessor, Dr. Bert Pinsky, för att hjälpa mig göra detta projekt framgångsrika.
Jag vill också tacka Karl Anderson (VD för Teco pneumatik) för hans generösa donation av väsentliga delar för vårt projekt.
I detta Instructable visar vi dig steg för att skapa en Arduino-pneumatisk Flight Simulator så att alla kan njuta av roligt fysik, robotteknik och flyg.
Översikt:
LifeBeam Flight Simulator är i grunden en motion plattform som kan göra fullständiga rotationer luta på om 40 grader. Detta är en effektiv motsvarighet till den traditionella "Stewart plattform" simulatorn. Vår simulator har samma fysiska transporter (2DOF) förutom att det bara går på två pneumatiska cylindrar medan Stewart plattformen behöver sex cylindrar.
Koncept:
LifeBeam Flight Simulator är en full installation av utrustning som kan köras samtidigt och samarbeta. Data skickas först från grafik eller "Gaming PC" genom ett anpassat program som förvärvar speldata. Spel data är skalas och omvandlas till specifika koordinater för rulle och pitch (X och Y) axeln. Programmet skickar en sista signal som mottas av en Arduino (Duemilanove). Arduinoen har ett komplext program på det som förenar de seriella kommandona och tolkar vissa värden för att beräkna en spänning som sedan omvandlas till PWM och skickas till ett lågpassfilter vilket jämnar PWM in analog spänning. Den analog spänningen är ansluten till en pneumatisk ventil förstärkare som kontrollerar de pneumatiska cylindrarna för att göra plattformen flytta därför.
Demonstration:
Detta är en snabb demonstration av vårt färdiga projekt. Vi har allt kör och ansluten simulatorn till en Logitech joystick för att testa hela rörelsen.