Arduino + TFT--> sköldpadda grafik (15 / 18 steg)
Steg 15: Grundläggande Animation och mer komplexa siffror
Att animera en siffra:
- Dra formen
- dra över den föregående bilden med bakgrundsfärgen som den pennfärg - som raderar den tidigare siffran - och
- Rita siffran med dess ursprungliga färg i en ny position. Detta ger en illusion av rörelse.
Vi har inkluderat två exempel som visar denna grundläggande animation: exempel 8 - spinning stjärna, och exempel 11 - bilar.
Rita mer avancerade figurer:
Exemplet bil (exempel 10) visar en mer komplex figur ritats med turtle grafik. Instruktionerna för denna typ av ritning ta dig tid att skriva, men de är inte särskilt komplicerat. Vår bil ritning består av en serie enkla former som omfattar de olika delarna av en bil. Alla dessa former är lätt att dra med de t.forward(), t.arcRight()och t.Right()-metoderna. För att dra bilen Rita vi först en rektangel för att representera avgasröret, sedan en båge för bak och taket av bilen, en rak linje för vindrutan, och en annan linje och en båge för främre huven. Rader dra undersidan av bilen och kör styrelsen och bågar Rita hjulen.
Bilen är placerad på skärmen med funktionen bil (t, storlek);
Funktionen ger oss möjlighet att ange en bil storlek mellan 2 (liten) och 11 (ganska stor).
En påminnelse: 't' i funktionen samtal indikerar att funktionen använder vår sköldpadda objekt. Varje sköldpadda objekt funktioner som du skriver måste omfatta t som den första parametern.