Arduino + TFT--> sköldpadda grafik (4 / 18 steg)
Steg 4: Starta med en linje
Här är hur man drar en linje på TFT-skärmen:
t.penDown();
t.Forward(50);
Hur lång är denna linje?
Detta kommando ritar en 50 pixel linje på TFT-skärmen.
Där drar det?
Ritningen börjar vid den sköldpaddans nuvarande position.
I vilken riktning drar den linjen?
Det drar i sköldpaddan strömmens riktning. Du kan ändra riktning om du vill; till exempel berätta om för sköldpaddan att vända rätt 90 grader innan du går vidare. (Använd det här kommandot: t.right(90); )
Vad händer om sköldpaddan penna inte är ner?
I exemplet ovan om pennan inte ner skulle sköldpaddan har flyttat 50 pixlar utan ritning.
Här är hur man ritar mönstret av linjer i bilden ovan:
Bilden består av 90 rader, varje ritade börjar på skärmposition (160, 240) - som är punkten på mitten längst ned på skärmen. Här är den funktion som ritade mönstret av linjer:
för (int jag = 360; jag > 0; i-=4) / / en slinga för att rita 360 /4 = 90 rader
{
t.moveTo (160, 240); Turtle flyttar till botten mitten av skärmen
t.setHeading(i); vinkeln för att rita linjer minskas med 4 för varje linje
t.Forward(230); ritar en linje 230 pixel
}
(Detta är ett exempel som ingår i den TURTLEs.ino skissen.)