Arduino + TFT--> sköldpadda grafik (7 / 18 steg)
Steg 7: Hur man använder färger
Ändra sköldpaddan penna färg eller skärm färg eller textfärg
Denna bild av texten på skärmen visar färgerna som är tillgängliga när du använder sköldpadda grafik. Här de metoder som du kan använda för att ställa dessa färger:
t.setPenColor("pink");
t.setPenColor("green");
t.setScreenColor("blue");
Obs: setScreenColor(""); fyller skärmen med den angivna färgen. Detta täcker allt som drogs på skärmen - i praktiken radera skärmen. Om du vill radera en bildelement och lämna resten av skärmen som det är, åter dra elementet med bakgrundsfärgen. (Du hittar exempel i steg i detta Instructable som handlar om animering.)
t.setTextColor("brown");
Vi har inte talat om texten ännu. Kommandot för att lägga text på skärmen är t.write("text"). Genom att ange t.setTextColor("brown"), kommer att din text visas i brun färg.
Observera att när vi talar om för sköldpaddan att använda ett word värde (även känd som ett strängvärde), till exempel "rosa"eller "text", dessa värden är placerade inuti citattecken. När vi talar om för sköldpaddan att använda ett numeriskt värde använder vi inte citattecknen.
Här är färgerna användas i turtle grafik:
- "grön"
- "skog"
- "oliv"
- "kricka"
- "cyan"
- "blå"
- "navy"
- "magenta"
- "lila"
- "maroon"
- "lila"
- "brun"
- "beige"
- "guld"
- "orange"
- "gul"
- "pink"
- "red"
- "vit"
- "silver"
- "grå"
- "svart"
Färger exemplet som visas i bilden ovan skärmen ingår i TURTLEs.ino.