Arduino + TFT--> sköldpadda grafik (8 / 18 steg)
Steg 8: Sköldpadda grafik metoder och hur man använder dem
Bilden ovan används metoden t.setHeading(degrees) som ett exempel på hur du använder sköldpadda grafik metoder. Nedan finner du en lista över alla sköldpadda grafik metoder som du kan använda i dina skisser.
Viktigt: vi använder prefixet "t." att ta itu med turtle objektet. Vi använder citattecken för sträng parametrar i parentes. och inga citationstecken för tal eller numeriska variabler inom parentes.
Vissa metoder, såsom t.penUp(); och t.clear(); acceptera inte en parameter. Skriv dessa metoder med tomma parenteser. Vissa metoder, såsom t.forward(); och t.back(); kräver ett värde inom parentes - så du kan berätta sköldpaddan hur långt för att resa. Andra kräver flera parametrar, såsom t.moveTo (x, y) - i det här exemplet du anger både en x-koordinaten och y-koordinaten som sköldpaddan kommer att flytta till.
Här är sköldpaddan grafik metoder, med kommentarer till om hur du använder dessa metoder.
t.Forward(Distance); sköldpaddan kommer att flytta fram det angivna avståndet. Avståndet är i pixlar. Om pennan är upp, flyttar sköldpaddan utan ritning. Om pennan är nere, kommer att sköldpaddan dra en rak linje som den flyttas. Observera att sköldpaddan minns är det ett steg i riktningen och det fortsätter i den riktningen såvida det berättas i en annan riktning.
Du kan ändra riktning med dessa metoder: t.back(), t.setHeading(), t.right(), t.left(), t.arcRight(), t.arcLeft(). (Se nedan).
t.Back(Distance); liknar t.forward, ovan men med t.back(distance) sköldpaddan flyttar bakåt.
t.Right(Degrees); vänder sköldpaddan angivet antal grader åt höger.
t.Left(Degrees); vänder sköldpaddan angivet antal grader åt vänster
t.penUp(); med dess penUp() kommer att sköldpaddan flytta utan ritning
t.penDown(); med dess penDown() drar sköldpaddan när den rör sig
t.setPenColor("color"); Du kan ange någon av färgerna (se listan i föregående steg i detta Instructable) för detta och de t.setScreenColor() och t.setTextColor()-metoderna. Kom ihåg att namnet färg är placerade inuti citattecken: t.setPenColor("pink"), .
t.setScreenColor("color"); ställer in skärmen färg. Detta medför att rensa skärmen och ändra skärm färg.
t.moveTo (x, y); TFT-skärmen har 320 x-positioner och 240 y-positioner. Du kan flytta sköldpaddan till någon plats på skärmen genom att ange x- och y position. Till exempel flyttar t.moveTo (0, 0), sköldpaddan till längst upp till vänster.
t.Home(); flyttar sköldpaddan till centrum av skärm - som har skärmkoordinater (160, 120).
t.setHeading(degrees); Du kan ange en viss rubrik från 0 till 360 grader. 0 är den ursprungliga rubrik, som pekar på höger sida av skärmen. 90 pekar sköldpaddan på toppen av skärmen, etc.
t.Clear(); rensar skärmen genom att fylla det med den nuvarande ScreenColor.
t.write("text"); kom ihåg att använda citattecken för orden inom parentes. Sköldpaddan kommer att skriva sin text invid föregående text skriven på skärmen. Du kan också ange där sköldpaddan kommer att skriva - se t.setTextLocation (); nedan.
t.setTextSize(size); används för att ändra storleken på texten som visas på skärmen. Utbudet är från t.setTextSize(1), vilket är minsta, till t.setTextSize(4), som är störst.
t.setTextColor("color"); Ange en färg namn ändra textfärg.
t.setTextLocation (x, y); Visar skärmen platsen där texten nästa kommer att skrivas.
t.polygon (sidorna, sideLength); Du kan skriva egna polygon funktioner om du vill, men denna metod är ett bekvämt sätt att rita polygoner med lika side längden. Ange antalet sidor (t.ex. 3 kommer att dra en liksidig triangel, 4 kommer att rita en kvadrat), och längden på sidorna i pixlar.
t.Star (sidorna, sideLength, vinkel); Ange antalet sidor (stjärnan poäng) för star, längden på dess sida i bildpunkter, och den vinkel, som avgör stjärnans "pointiness" för att dra en stjärnform.
t.arcRight (arcLength, grader); ritar en båge av angivna längd bukta till höger. Om du vill rita en cirkel, ange en båge på 360 grader. För en cirkel blir båge längden dess omkrets.
t.arcLeft (arcLength, grader); liknar t.arcRight, men drar en arc svängda till vänster.