Atmel start 3: Binky en-PORT, PIN, DDR och LED
M. A. Parker c2015
Blinky, blinkande LED, visar hur man använder språket som C/c ++ i Atmel Studio (AS) för att styra Atmel MCU portar för ingång och utgång (dvs IO) och avslöjar den "hemliga" liv av Atmel PORT, PIN och DDR register. Blinky använder krets plattformen konstruerade för tidigare start 2 samt kabeladapter konstruerade för första start [0]. I alla fall tillhandahåller vi förkortat recensioner av krets plattformen och adaptern för bekvämlighet. Nästa start utvecklar Blinky två för att illustrera användningen av sensorer med pull-up motstånd interna MCU samt diskutera och Visa lite operationer. Som med alla startup, detta instructable fokuserar på "komma igång" med en Atmel mikrokontroller MCU [1]. Arbetar med individuella MCU erbjuder betydligt lägre kostnaden för varje projekt med mycket bättre kontroll över storleken, funktion och makt krav jämfört med MCU-på-en-board system som Arduino [2] och Pi-Rhaspberry [3]. Start #5 Instructable kommer att konvertera Blinky kretsen och programvara (faktiskt mer som en gång installerat firmware) för användning med den livlina som, även om det är lätt, ger möjlighet att korrigera klockinställningar för en MCU. Start #2 beskrivs och ange säkringarna i ATTiny2313A använder konstruerade plattform. Det bör påpekas att livslinjen korrigerar inte icke-klocka säkringar - högspänning programmerare (12V) skulle krävas som diskuteras i Autostart #5.
** Obs: För dem vill ha PDF av detta instructable, ladda ner den bifogade PDF användande den nedan länk snarare än den som skapas automatiskt av webbplatsen - det automation underhåller inte associering av bildtexter med bilderna.
Ett bra första start projekt består av programmering ATTiny blinka en LED för att bekanta dig med några ATTiny programmering och drift. Blinky använder samma krets som konstruerade de experimenter's ombord och så ingenting behöver förändras i hårdvara. Blinky använder första hemligheten av Atmel ingång/utgång – Data riktning registrera DDR. Och faktiskt, lysdioder göra en billig felsökningsverktyg vid mer komplicerade program. Start 4 kommer att göra en andra Blinky som visar användningen av en ingångsstift. Start #5 visar programmet livlina som är i huvudsak Blinky program men kör på steroider i mycket snabbare takt. I alla fall, vi först skriva och läsa in programmet [4] i MCU, sedan Visa effekterna på LED, och sedan efteråt förklara uttalanden av C++ används i program. Referenser [5-11] med några exempel språkreferenser för C/C++.
Vi börjar planeringen och kodning. Medan detta Instructable förklarar varje kodning uttryck, kan läsaren fortfarande vill rådgöra med några av de många utmärkta C/C++ referenserna [5-11].