Biljett till rida Nya Zeeland brädspelet
Kia ora och Välkommen,
Detta är ett projekt pågår, men alla filer finns tillgängliga för nedladdning och rättegång. Skriva ut, ge det en chans och låt mig veta om det skulle vara några förändringar.
Det ursprungliga spela konceptet är biljett till ritt och det finns sannolikt en liknande version för ditt eget land. Det finns fan design här och här. Jag har skrivit Tyskland och det är ganska kul. Om inte, Använd mina filer för att göra en. Fantastiska är att dagar av undrar är ganska glad för människor att göra fan versioner och har länkar på deras egen hemsida. Som det visar sig, det finns en hög med resurser och filer på BoardGameGeek som jag inte visste fanns när jag gjorde detta spel. Jag föreställer mig att det finns fler filer, kartor och resurser som kan hjälpa dig skapa din egen. Människor har gjort alla typer av kul kartor inklusive Springfield, Isle Sodor, Midgård, månen, utrymme, olika andra språk och pocket resa versioner av spelet. Låt oss bara säga människor som detta spel mycket.
Min version lägger till några vändningar och ändrar språket av tåg till språket i en kiwi roadtrip. (Kiwi är inte en frukt förresten, det är en fågel. Den kinesiska krusbär ser väldigt lik den fågeln och marknadsfördes av nya Zeeland som "Kiwi". Nyzeeländare också kallar sig själva och deras kultur "Kiwi"). Eftersom nya Zeeland är en smal land, har den här versionen utformats som ett spel för två spelare som är vänlig nog att inte förstöra äktenskap.
Jag är fortfarande pågår för att skriva ut det sista spelet själv, så det finns inte några bilder där. Om du är intresserad av spelet, men inte vill göra en annan version själv, Känn dig fri att hoppa till nästa steg.
Här är stegen inblandade i att göra spelet.
Kreativitet och design.
Första är att räkna ut logistiken för spelet och hur den fungerar. Efter att ha spelat biljett till Ride Norden, min fru och jag ganska används till en smal ombord, men eftersom nya Zeeland är ännu mer smal, det var viktigt att utforma spelet med extra incitament att gå dit. Min första styrelsen var mycket komplicerad och mycket stora, men jag insåg snart det lagringen, utskrift kostnader och gameplay skulle alla äventyras av en stor styrelse. Så detta är den slutliga nedskalad versionen.
Karta
Jag började med konturerna av kartan genom att googla "Nya Zeeland siluett". Jag hittade en bild att jag kunde använda funktionen "Trace bmp" i Inkscape. Jag sedan hittade en bild av en karta och började placera betydande städer, städer etc. Del av tiden, mindre städer gjort mer känsla för spelet, eftersom till exempel Te Araroa är ett bra långt bort ställe på östkusten och breddar det spelet, men det är inte typ av plats du oftast kan inkludera i en roadtrip. Likaså, Palmerston North är en mycket större stad (om vi kan kalla det en) än Woodville, men alla vägar gå igenom Woodville, så det var mer rationellt för leken av spelet. Jag gillar också tanken att någon från Otorohanga eller Te Anau kan besöka instructables på deras urtavlan upp hastighet bredband och blir glada över att få ett omnämnande på ett brädspel.
En gång hade jag valt städer skall involveras. Jag konstruerade utrymmen för vägarna. Om du vill göra din egen biljett till Ride spelet, kan du hämta SVG-filen och använda alla de bitar här och där på Inkscape som är en öppen källkod grafisk design och är gratis!
Jag gjorde exakt samma antal varje färg väg. Här ingår tunnlar (som jag har bytt namn till båtturer i min version). Detta sätt jag kunde spåra mängden färger spridda över brädorna som jag lagt dem ut och göra den slutliga färgen som även räknas som möjligt. Jag försökte också att se till att färgerna var ganska bra i längden så (till exempel) fanns det inte ett behov för alla att spara blå kort för alla långa spår.
Jag skrivs sedan ut kartan i det är förenklad version till försök den ute. Du kanske har märkt att versionen på bilden inte är samma som versionen i PDF-filen eller att den har stavfel. Som är en del av försökande ute.
Uppdrag
I biljett till rida benämns dessa destination kort.
När jag hade slutat att lägga ut på kartan, räknade jag antalet vägar som går in i varje stad. Jag gjorde en lista över städerna och noterade det maximala antalet sätt att komma dit. Jag började skriva ner spår från en stad till en annan. Jag försökte ansluta gemensamma ställen med mindre gemensamma ställen att bygga incitament och varje gång jag skrev namnet på en stad ner, jag dras 1 från de olika sätt att få det så att jag visste att det var möjligt för olika människor att nå staden om jag skrev ett nytt uppdrag. Jag beställde också uppdrag enligt längden så jag kunde ha även längder. Längsta banan är 29 och den kortaste är 6. De flesta uppdragen är mellan 7-12.
Jag har också lagt till några extra uppdrag som kan krydda spelet. Dessa tillåter spelare att handeln kort, får poäng för frånkopplade rutter och lägga till incitament att sprida över hela linjen.