Blå J introduktion
3 viktigaste stegen du behöver veta för programmering blueJ
- -Förekomstvariabler är minnesblock används för att lagra värden (som du kan använda senare). De kan vara siffror eller bokstäver, bara ett ord (inte använda blanksteg om två ord används för en variabel, i stället göra det andra ordet med stor bokstav). Förekomstvariabler är antingen privat eller offentligt (alla kan se dem) (endast du kan se dem). Om de är nummer, då de kan vara heltal (tal) eller dubbel (1 = 1,0) (jag vet att det finns många andra men dessa är de grundläggande)...
Exempel: Privata int 2
Offentliga dubbel 2
Privata int myX
Offentliga dubbel myY
2. - Consturctors initiera variablerna instans. Så att du för att ge ett värde av variabler, eller ett annat namn för dem. De har specifika typer, såsom void (det innebär att metoden har inga returvärdet. Om metoden returnerade en int skulle du skriva int i stället för void) eller statiska (det innebär att metoden associeras med klassen, inte en specifik instans variabel för den klassen).
Exempel: public void X(int x) {
myX = x;
}
Exemplet ovan berättar int "myX" för att få värdet på x, vilket gör att användaren att göra sin egen värdet av myX...
Exempel 2: offentliga statisk draw() {
penna. Forward(100);
}
Exemplet ovan berättar penna (vårt ritverktyg) att gå framåt 100, leder en rak linje (av 100 pixlar) vilket innebär många pixlar på samma program... om statiskt används inte, och det finns 2" pencil.forward (100)"'s (som är förutsägelse inte bevisat) du kommer förmodligen se endast 1 linje... Jag vet att det är förvirrande så det finns ett annat exempel med ord (inte en kod)...
Om du har 2 rutor (torget 1 och Square 2) som inte är statisk och du berätta att ska visas torget 1, visas det utan problem, men om du säger det att Visa efter som square 2, programmet kommer att radera torg 1. (Även detta är en förutsägelse).
3 metoden är den att du sätter din kod här, med andra ord du göra ekvationer som stöder idén om vad som ska göras. De koder som redan finns i klassen (såsom: System.out.print(), System.out.println() och många fler...) kallas en parameter. En Java-metod är en samling av uttalanden som grupperas tillsammans för att utföra en åtgärd. När du anropar metoden System.out.println(), till exempel utför systemet faktiskt flera uttalanden för att visa ett meddelande på konsolen.
Exempel:
public void hämtax (int y)
{
X = 2 * y;
System.out.Print ("värdet av x är" + X);
}
Detta exempel låt oss användaren att ge värdet y (måste vara ett heltal eftersom det är ett heltal) och få resultatet av X som är 2 gånger y, trycks på användarens skärm, av parametern "System.out.print", visar på datorn "värdet av x är X" (tecknet "+" är bara ett sätt att kombinera meningen med flera).
P.S. Hey guys, jag gjorde bara mitt konto och jag är verkligen hoppas någon hitta det inledningen för blå J, som är ett Java-liknande program, hjälpsamma. Jag är verkligen glada och om du har några frågor, tveka inte att kommentera dem ner nedan, inom en vecka som de kommer att besvaras. Och för att vara ärlig jag lär AP datavetenskap i min skola (Ja, jag är bara 15) och jag kämpade med blå J under en lång tid, och jag vet just nu finns den en killen där ute på internet där kämpar han samma sätt som jag gör och skriker om hjälp... Om minst 5 personer följer mig på natten, än jag kommer att publicera anvisningarna för den första koden som kommer du att kunna köra på din egen... Och om vi gör det genom nästa år, jag lovar jag kommer börja C++ lektioner.