Början Microcontrollers del 4: Installera programmering miljö (WinAVR)

Välkommen till nästa steg i vår serie. Vi kommer att introducera några grundläggande programmeringselement nu. Denna handledning är helt enkelt om hur du installerar din programmeringsmiljö. Den programmeringsmiljö som vi kommer att använda kallas WinAVR.

För att kunna göra mikrokontroller göra något nyttigt, måste vi skriva instruktioner att följa. Medan vi kan skriva dessa instruktioner med en enkel textredigerare, många människor tycker att det är mycket enklare att använda en dedikerad "programmeringsmiljö" att skriva deras program.

Video i den här guiden tar dig genom varje steg som behövs för att installera en sådan programmering miljö (WinAVR) på datorn. Jag kallar det en programmeringsmiljö eftersom programmet du installerar har många funktioner. Denna särskilda programmering miljö kan du skapa och redigera program på olika språk (vi kommer att fokusera på C) och sedan kompilera programmet till ett körbart format som mikrokontroller kommer att förstå. Slutligen hjälper WinAVR oss att överföra filen till mikrokontroller. WinAVR hjälper oss att göra många andra saker, som felsökning våra program och ge varningar när det finns sammanställning och syntaxfel också. Vi får in uppgifter om dessa i senare tutorials.

Installationsprocessen för WinAVR går mycket snabbt och koncist. Här är de detaljerade anvisningarna:

  • Hämta de senaste filerna från den WinAVR sourceforge läget.
  • Klicka på den senaste versionen.
  • Du kommer att behöva besvara säkerhetsfrågan frågar om du vill spara hämtningen eller inte, eftersom du kommer att hämta en körbar fil.
  • När det laddas, kör filen genom att klicka på den.
  • Installationsprocessen börjar. Installationen kommer att ha den vanliga Windows installera guiden information och några frågor erbjöd sig att hjälpa dig skräddarsy processen. De flesta av dessa kan helt enkelt vara kvar som standardvärdet, men välja som du ser rätt.

Tja, det är ganska mycket det för installationen. Inte mycket annorlunda än installationen för de flesta Windows-program. Men du kommer nog märka de många alternativ i mappen start-menyn för den WinAVR programmeringsmiljön. Var inte rädd, du normalt endast en av dessa program som kallas "Programmerare anteckningar." Att klicka på denna ikon kommer att starta användargränssnittet för programmet som tillåter oss att skriva våra program (skapande och redigering). Programmet innehåller också kommandon som hjälper oss att kompilera koden och sedan överföra det till mikrokontroller.

OK, så du kan fortfarande vara rostig på sammanställningen processen. Minns att det är bara processen där dator konverterar den läsbar program du skrev in i en uppsättning instruktioner som mikrokontroller kan förstå. Programmerare anteckningar hand tar om allt detta för oss bakom kulisserna, så vi inte behöver bry oss med alla detaljer. Du kan dock lära dig mer om processen om du vill.

I nästa video, vi kommer att testa våra konfiguration och installerade komponenter. Programmeraren ska testas så att vi kan bekräfta att det erkänns av Windows, och det är fullt kapabla att kommunicera med mikrokontroller enheten. Vi kommer sedan att skriva ett kort "Gör inget" program för att se till att det finns inga fel när vi överför programmet på mikrokontroller.

Relaterade Ämnen

Början Microcontrollers del 2: Att skapa ett SPI gränssnitt från programmeraren till mikrokontroller

Hej, hoppas vi du gillade del 1 av början Microcontrollers. Vi ska flytta i del 2 och börja prata om gränssnitt och hur du får din microcontroller att kommunicera med en dator.Så, vid denna punkt, du bör känna till begreppet mikrokontroller (MCU). Du...

Början Microcontrollers del 6: Skriva det första programmet till vända på en LED

Jag vet att du är redo att skriva det första programmet. Du har gått igenom en hel del hittills! Medan vi i frågan, låt oss sammanfatta händelserna. Du gick ut och köpte Atmel AVR mikrokontroller för att förstora. Jag valde theATMega32 för min använd...

Början Microcontrollers del 8: Lägga till en knapp till mikrokontroller och göra det göra något

En mycket enkel och lätt sätt att tillhandahålla för mänsklig interaktion med mikrokontroller är att infoga en knapp i kretsen. Att kommunicera med datorer som använder två viktigaste inmatningsenheter: musen och tangentbordet. Ett tangentbord är ing...

Början Microcontrollers del 12: Intro till avbryter

I denna del av handledningen vi prata om avbrott arbeta till exempel med räknaren. Avbryter förbättra mikrokontroller i stort sätt. Avbryter göra din program reagerar på hårdvaran i microcontrollers, vilket kan vara en reaktion från circuit utanför m...

Början Microcontrollers del 3: Överföra ett Program till mikrokontroller (drivrutiner)

Välkommen till del 3. Detta är en mindre handledning som kommer att behandla helt enkelt laddar drivrutiner se till din programmerare kan kommunicera med datorn ordentligt.Observera att ibland TinyISP och USBAVR enheter nu kommer förladdad med Window...

Början Microcontrollers del 9: Knappen och programvara Debouncing metoder

I denna del av handledningen kommer att vi diskutera knappen och programvara debouncing.Vi vill studera knappen debouncing första och i detalj så vi har en god förståelse för vad det innebär. Knappen debouncing är viktigt och bör inte vara undervärde...

Början Microcontrollers del 11: Timers, räknare och mikrokontroller klockan

Timers och räknare är så integrerad att du kommer att se många exempel på dem i hela denna serie. Som namnet säger, används timers för tid och räkna. Inventering och timing kan du göra några mycket fina saker som kontrollerande LED brights, vinkel gr...

Början Microcontrollers del 13: Intro till LCD gränssnitt

Mikrokontroller är en underbar bit av ingenjörskonst och det kan göra många saker (med hjälp av några bra programmering), men det är fortfarande en ogenomskinlig svart låda. Om du vill att dela information, eller visa dig vad det försöker göra det, m...

Början Microcontrollers del 5: Provning programmeraren och bygga den första kretsen

Så långt, bör du ha alla mjukvaran installerad och konstruerade det gränssnitt som kommer att ge en bekväm anslutning från programmeraren till mikrokontroller (MCU). För nästa steg måste en skärbräda (de med siffror är mycket bra), en LED och ett mot...

Början Microcontrollers del 7: Omarbetning av det första programmet att göra LED blinkar

Du har skrivit det första programmet, som visade på en LED. Ja, det var spektakulärt! Tja, inte riktigt, men låt oss införa lite galenskap till LED. Vi ska ge det en "bipolära" personlighet genom att blinka. Då vi kliver upp ett snäpp och gör de...

Börjar Microcontrollers del 1

Detta är först i en lång rad av tutorials syftade till att ge Nybörjarguide och handledning kring Atmel AVR Atmega32 mikrokontroller. Jag kommer att visa dig, genom exempel och projekt, hur program och tillhandahålla funktioner för denna mikrokontrol...

Anslut din trädgård med en Information dela plattform - Installation av en strålning mätning Kit

Vi kommer att använda en öppen källkod strålning mäta kit för att skicka data till en plattform för utbyte och medborgaren tillsyn.Steg 1: Förteckning över material/krav Arduino YUNMatlagning hacka strålning KitDatorMini-USB till USB-kabelArduino IDE...

Raspberry Pi DMX Controller och Pure Data: en animerad lågan konst Installation

Att ha önskade att fungera med en Raspberry Pi sedan de kom ut, var det mycket spännande när en vän Jean Margret Thomas bad mig att hjälpa henne med en ljus skulptur som hon ville skapa. Jean Margret är en ljusdesigner och hennes design kallas för en...

Javaspel programmering handledning - Flappy fågeln Redux

I denna tutorial kommer jag visa hur man gör en grundläggande 2D spel i Java genom att skriva ett grundläggande Flappy fågeln spel. Den tid det tar att slutföra tutorial är nästan helt beroende av din Java-nivå. Mitt mål är 1-2 timmar för dig att utf...

Hur du använder mBlock programvara för att programmera Intelligent korridor ljus kretsen baserat på Arduino

mBlock är en grafisk programmering miljö som är speciellt utformad för nybörjare till lätt att programmet Arduino projekt och skapa interaktiva program. mBlock stöder riklig hårdvara:Arduino UNOArduino Leonardo styrelserArduino NanoArduino mega128Ard...

Hur du använder grafisk programmering programvara program Arduino och robotar?

Hej alla, sista gången jag såg en rolig robot att lära barnen robotteknik (du kan få mer information om deras Kickstarter sida). Men jag är mer intresserad av grafisk programmering språk mBlock. Det sägs vara en grafisk programmering miljö (baserat p...

Lärande Arduino grunderna till barnvakten - del 01 "Blink" eller "Internet"

du har köpt din första Arduino eller du planerar att få denna stora lilla enhet? Obi Wan skulle säga: "det är bra. Du har tagit ditt första steg in i en större värld." Samma sak för mig! Grattis! Ser du, när du behärskar grunderna, du har så kul...

Hur man får in robotics, programmering, Arduino elektronik

Robotics integrera alla STEM fält och alltid gör varje unge galen. Det kan hjälpa barnen att få praktisk erfarenhet på mekanik, elektronik, kontroll system och datavetenskap.Men verkar alla robotar på marknaden vara dyrt, svårt att montera, problem t...

RENAULT SCENIC / MEGANE BOOT BAKLUCKAN lås bak knappen ersättning INSTALLATION

Den dåliga kvaliteten O-ring som håller din boot knapp på plats slitsleder till förlust av knappen boot från din bil. Renault enda lösningen på detta är en fullständigt byta boot låsa mekanism som endast misslyckas igen och kommer att kosta stora sum...