Börjar Microcontrollers del 1
Detta är först i en lång rad av tutorials syftade till att ge Nybörjarguide och handledning kring Atmel AVR Atmega32 mikrokontroller. Jag kommer att visa dig, genom exempel och projekt, hur program och tillhandahålla funktioner för denna mikrokontroller och vilka användningsområden och tillämpningar är.
Med mikrokontroller i allmänhet, är det bra att veta att dessa små marker finns överallt. Du hittar dem i mikrovågsugn, nya apparater, bilar, TV, etc. Dessa microcontrollers kontroll och känsla de omgivande elektronik och miljö. Till exempel mikrokontrollers kan ge utdata till en display, motor, lysdioder, etc., avkänning som tilt med hjälp av en accellerometer, ljus, vinkelformig hastighet med en MEMS (mikroelektromekaniska System) gyroskop, ljud, pulsgivare för rörelse, temperatur, och knappen eller tangentbord input.
För att ge dig en grundläggande förståelse för mikrokontroller, anses AVR Atmega32 mikrokontroller vara en dator på ett chip. Mikrokontroller är kunna utföra en uppsättning instruktioner i form av ett program. För dessa tutorials är vi kommer att använda programmeringsspråket C++.
En av de grundläggande sakerna att förstå (och detta är ganska cool), är att du har kontroll över alla stiften. För en nybörjare, kan detta vara ett svårt begrepp att förstå, särskilt om du har någon erfarenhet med elektronik. Bli inte avskräckt, jag kommer att gå igenom varje liten detalj. Varje stift har en distinkt uppdrag, eller kan användas som en in- eller funktion, med några undantag, såsom makt stiften.
På den vänstra sidan av chip, titta på det utgör toppen och den lilla triangeln är högst upp till vänster, det finns 20 pins (detta är en 40 pin mikrokontroller). Den första starten från övre vänstra hörnet är PB0-7 stiften. Det är totalt 8 stift som index av dessa stift och framför allt i programmet börjar med ett index på 0. Denna uppsättning stift kallas "Port B" och det finns 3 andra portar märkt från A-D. Dessa portar kan ställas in att få information och kallas INPUT och de kan ställas in att skicka spänning ut i någon form kallas OUTPUT. Generell rätt stift att få kraften för chip kallas VCC och GND. Alla utom en pin i Port D (PD0-6) ligger också på vänster sida (nedre delen). PD7 (Pin 7 av Port D) är ensam börjar den högra sidan av mikrokontroller.
Fortsätter på höger sida, och slutet på Port D, fortsatte Port C från det nedre hörnet upp. Därifrån på fortsätta favorit stift, analog till digital stift. Dessa stift har förmåga att känna miljön med hjälp av komponenter som matas dessa stift en analog spänning. Oroa dig inte om inte förståelse analog eller ens digitala vid denna punkt, det kommer att förklaras mer i detalj senare. Dessa analog till digital omvandlare pins komponera Port A.
Ett exempel på användning av analog till digital konvertering skulle vara, säger, avkänning temperaturen. Du kan ansluta en komponent som konverterar temperatur till en nivå av spänning kallas en termistor till en Port A stift och mikrokontroller kommer att konvertera denna spänning till ett nummer från 0 till 255 (ett 8-bitars nummer - högre upplösning är möjligt på 10-bitar). Det program som är skrivet och lagras till mikrokontroller kan använda denna temperatur och svara på ett visst sätt. Till exempel, om du har en termistor mot en kokande gryta, kan mikrokontroller svara och ge en utgång till en annan PIN-kod som Piper, eller blinkar ett ljus. Andra funktioner i detta och andra microcontrollers, än den faktiska programmeringen är programmering utrymme (där programmet lagras i chipet och hur mycket utrymme du har), minne, eller utrymme för data och variabler används, som slutligen är en klocka inbyggd i det chip som räknas. Räkna kan vara i många olika hastigheter beroende på hastigheten på chipet och nämnaren som väljs för hastigheten.
Detta börjar bli komplicerat, så jag kommer tillbaka upp. Räkna kan vara i sekunder, millisekunder, mikrosekunder eller vad du bestämmer för program och program som du väljer. Eftersom denna tutorial-serien är baserad på exempel, kommer att jag ge ett mycket detaljerat. Naturligtvis i detalj för införande skulle vara omöjligt, och om du är väldigt äventyrlig, du kan ta en titt på datablad och manual för denna mikroprocessor, men låt inte det enorma dokumentet gunga du från att vilja lära sig denna mest otroliga teknik. När du lär dig, finns det ingen gräns till ansökan, från små robotar, till extremt stora skalade arkitektoniska underverk som flytta och ge bort spektakulära ljuseffekter, ibland som interagerar med miljön.
Jag hoppas du har haft Del1 av denna serie mikrokontroller.