Bygga din egen pratar Tom leksak med skrapa och Arduino
Gillar du pratar Tom? Vad sägs om att göra våra egna interaktiva (Arduino/Scratch) pratar Tom
leksak?
I detta instructable visar vi dig hur man bygger denna leksak med hjälp av sensorer och dubbelriktad Scratch <> - Arduino kommunikation att göra programmet i grunden inte bara kommandot marionett, men också att kontrollera utförandet av Scratch program baserat på sensoriska insatsvaror av dockan.
Så vad tycker du? Vill du bygga något sådant? Så låt oss börja.
Nivå: Mellanliggande. Du bör veta något om:
- Arduinoen
- Skrapa/Arduino kommunikation med s2a_fm
Förutsättningar: grundläggande kunskaper om Scratch och Arduino interaktion.
- Läs följande Tutorials för att veta hur man kan integrera Scratch och Arduino:hur man installerar Scratch/Arduino meddelande
Fysiska strukturen och Fancy dress:
- Plast byggnad leksak med stora skruvar. Vi använde ATTO Educacional, men det finns många olika alternativ tillgängliga på eBay.
- Kände (i olika färger)
- Kardborrband
- Garn
- Tillval: symaskin
Automation:
- Arduino Uno eller Freaduino. Vi har byggt våra pratar Tom med en Arduino Uno R3. Men det skulle också vara inga problem att använda en annan kompatibel med Arduino ombord som en Freaduino, till exempel.
- Protoboard med 180 hål för anslutningarna (här använder vi en ProtoShield)
- alla 2 servon (TowerPro SG90 räcker)
- 2 gröna lysdioder
- Infraröd närhets-sensor
- Ledningar för prototyptillverkning
- USB-kabel (den Arduino fungerar ansluten via ledningar)
- 12 nylon Buntband (15cm) för fixering av komponenterna på skelettet
Programmering: Du behöver en Scratch version som:
- har extensible block
- implementerar den nya standarden Scratch HTTP kommunikation för att kommunicera med s2a_fm och Arduino
De följande Scratch versioner/dialekterna kommer att göra:
- Berkeley SNAP! -http:/snap.berkeley.edu
- MIT Scratch 2.0 Offline redaktör
- MIT Scratch 2.0 Online (på datorn bara)
Vi föreslår att du arbetar på Linux. De automation och kommunikation är mycket lättare på denna plattform. Om du vill använda MIT Scratch 2.0 Offline och svårigheter att installera det, titta på vår handledning:
För att bygga vår pratar Tom, måste vi konstruera saker i den fysiska världen (hans skelett och en maskeraddräkter), automatisera dessa delar genom att använda Arduino och programmera deras kontroll med Scratch.
Nedan ger vi en steg för steg guide om hur man bygger dockan. Vi börjar med bygga skelettet för att ha en grundläggande struktur, sedan förklara automatisering och programmering och på upploppet med att skapa en maskeraddräkter.
STEG 1. Bygga upp skelettet av din docka
Steg 2. Montera automation delar på skelettet
STEG 3. Bygga upp ögonen och få dem att blinka
STEG 4. Gör dockan vända sitt huvud
STEG 5. Göra den docka arm flyttar
STEG 6. Anslut IR Närhetssensor för att göra katten känner genom nosen
STEG 7. Göra fancy "klänningen" för din docka
Möt Computing på skolan initiativ
Som en del av våra Computing på skolan (http://www.computacaonaescola.ufsc.br) initiativ kör vi familjen workshops antingen som en del av skolans program eller fristående. Seminarierna syftar till barn (6-14 år) tillsammans med en förälder (eller någon form av vuxen familjemedlem eller vän).
Under workshopen deltagarna lära att genomföra ett litet projekt i grunden. Vi väljer projekt där lära sig att programmera innebär enkel rörelse och ser kommandon som evenemang, villkorssatser och slingor använder också avkänning kommandon och operatörer. Samtidigt som undervisningen till program presenterar vi också grundläggande computing begrepp som förståelse för algoritmisk problemlösning (problemformuleringen, genomförande och testcykeln), samarbete i form av par programmering samt att förstå att ett datorprogram är en uppsättning instruktioner att ageras.
Vi utvecklar även instruktions enheter för undervisning computing program i skolan. Vi utvecklar för närvarande en tvärvetenskaplig Scratch spelet 12-timmars programmeringsenhet för grundskolor och en 24-timmar enhet om fysiska computing med skrapa och en låg budget Arduino kit för mitt skolor.
C. Gresse von Wangenheim, A. von Wangenheim. Undervisning Spelprogrammering i familjen Workshops. IEEE Computer Magazine, 47(8), augusti 2014. Finns även på [ResearchGate].
Detta arbete är licensierat under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 internationella licens.