DIY kameran Array 2: Datoriserad omfokusering med bara en kamera (1 / 3 steg)
Steg 1: Oh Man här kommer några teori; Stick med oss.
Jag ska försöka förklara detta intuitivt och otydligt, eftersom den matematisk definitionen har varit väl förklaras på annat håll... Först av allt, ljust sätta imaging behandlar ljus som strålar, alla med en inriktning och intensitet. Så tänk på ljuset runt dig som en massa långa tunna strålar reser genom rymden. De skjuter runt i alla riktningar, hela tiden, reflekteras från saker, brytande genom glas, luft, vatten, etc.
Vad vi vill göra är Välj vissa ljus strålar från vissa vinklar bildar våra sista bild. För att göra detta, först måste vi faktiskt fånga strålar som kommer från olika vinklar.
Det säger sig självt att det mest uppenbara sättet att fånga strålar från olika vinklar är att mäta dem från olika punkter i rymden. Vad är inte så uppenbart är hur man kombinera dessa mellanliggande bilder in i den sista, omformulerade bilden.
Låt oss försöka att tänka på detta när det gäller kameror. Tänk dig att du har ett objekt som sitter på ett bord. Du har en kamera centrerad på den. Du tar en bild.
När du flyttar kameran vänster och höger, flyttas objektet höger och vänster i bilden, respektive.
Tycker om detta i en minut - genom att titta på objekt så här, du har fångat olika ljusstrålar olika riktningar från ytan av objektet. Och i extrema vänster- och bilden, du kan faktiskt se runt objektet lite. Om du tog tillräckligt med bilder, kunde du "se" objektet genom att välja bara strålar av intresse.
Smarta Tricket är att genom att placera våra kameror på exakt samma avstånd ifrån varandra varje gång vi "vet" vinkeln på inkommande strålar i förhållande till varandra. Vi vet inte dem i absolut mening (som i radianer eller grader), men det är inte verkligen mycket viktigt - om vi overlay bilderna och flytta dem alla relativa till varandra, vi "Välj" olika strålar av oskärpa ut de vi är inte intresserade av.
Med andra ord, är viktigt att vi genom att avståndet mellan kamerorna samma varje gång, automatiskt bevara vinkelförhållanden mellan inkommande strålar.