Dusch raser: En energibesparing/vatten spel!
Detta är en post för göra energi tävling. Jag fick idén till detta spel genom att forska vad de största energiförbrukarna är den genomsnittliga hushåll, en av dem som duschar. Många av oss är skyldiga till med riktigt långa duschar eller kör vattnet när vi inte behöver. Detta problem kan också vara frustrerande för föräldrar som har snävare budgetar. Därför jag har utformat ett billigt och lätt att göra och förändra spelet för att främja energi/utbildning/vattenvård och bidra till att spara pengar.
Material som behövs (allt billigt och lätt att få):
- Magnetiska timers (vattentät är ett bra alternativ om används nära vatten)
- Magnetiska hängande whiteboard
Montering av material:
- Köp så många timers som det finns människor och skriva sitt namn på dem.
- Skriv ut den bifogade filen. Om det finns mer än 3 "konkurrenter", du kan designa din egen bakgrund eller skapa ett avsnitt av sida (4: e plats skulle vara uppenbart som spelaren skulle vara enda utanför pallen).
- Tejpa kanterna på pappret till hängande whiteboard-tavlan.
Spela spelet:
Den första "spelaren" till dusch börjar deras timer när de börjar köra vatten och stoppa den när deras dusch avslutas. De kommer att placera sin timer på raden 1: a plats. Nästa spelare kommer att upprepa processen. Om den andra spelaren har en kortare tid än först, kommer att de ta den 1: a platsen och stöta den andra spelaren ner. Annars tar de 2: a plats. Upprepa processen för de kvarvarande spelarna. Om föräldrar spelar spelet, kan de välja att belöna den 1: a plats spelaren och/eller ge en syssla till sista plats spelaren, såsom rengöring dusch. Föräldrar kommer att behöva övervaka spelet.
Justera spelet:
Föräldrar kanske vill använda detta spel för en kort tid bara för att få barn att känna igen sin egen resursförbrukning och dra ut när påminnelser behövs. I filen, kan titeln på spelet ändras för att passa olika behov. Till exempel kanske för mycket på TV är bevakad eller TV-spel som spelas (andra energikrävande hobbies) och föräldrar vill minimera den tiden.
Om bara en ungdomsspelare är tillgängliga, kan föräldrar ha sina barn slå deras föregående tid i duschen eller har en dusch tid mål. Om de är under tiden för 3 dagar i rad, kan de belönas. Ett alternativ kan vara att slå föräldrarna på duscha snabbare eller använda mindre energi i hemmet. Du kan också enkelt spela det med en tidsgräns, och de som slå gränsen belönas (kanske en extra klistermärke på en knepig diagram, extra tid läggs till datortid, etc.).
Jazzande upp spelet:
Om du vill göra den spela sticker ut, använda ett tema som åtnjuts av spelarna. Mario Kart är ett populärt spel som du kan använda som mall. Timers kan dekoreras som go-kart och en racerbana kan vara dragna/tryckt istället. Du kan skapa Minecraft tecken på ett podium block, skriva ut familjemedlem foton att placera på timers, etc. Om föräldrar har problem med det äran-systemet av spelet, kan tecken skrivas ut för att täcka gånger tills alla i styrelsen och placeringar kan hända då. Kommentera gärna om du har några andra idéer! Jag är en lärare som gillar att göra lärandet roligt för ungdomar, så jag uppskattar verkligen all feedback :)