Flygande kamera
Du kan använda den flygande kameran när du vill förmedla känslan av rörelse i din scen. Stilen är upp till dig. Jag designade video till vara så konsekvent som möjligt med Plugincinema genre och Digimodernism ("Post Postmodernism" eller pseudo modernismen).
Vad är Plugincinema?
Plugincinema, enkelt uttryckt, är "filmskapande för internet och andra nedsatt bandbredd plattformar (som mobiltelefoner, handdatorer och bärbara PlayStation)." Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Pluginmanifesto.
Enligt neocinema.com, det finns tio regler att följa för internet cinema (http://www.neocinema.com/ nås 12:48 Romeo 13 November 2012):
1. total gångtid bör inte överstiga fem minuter.
Detta är Internet, inte TV. Detta är vanligtvis ett skrivbord, inte i vardagsrummet. Tid och uppmärksamhet har angripits i denna lokal. Vet det, lever den.
2. något intressant måste ske inom tio sekunder.
I en teater tvingar miljön betraktaren att fokusera sin uppmärksamhet på skärmen, vilket gör att filmen ska ta sin tid att etablera sig. På Internet är tittare ofta på sitt skrivbord med en katt på deras knä eller telefonen ringer eller barnen behöver uppmärksamhet eller matlagning något eller vad som helst. Och även bara inuti datorn finns det många distraktioner: inkommande e-post, IMs, andra intressanta apps att leka med. Att konkurrera framgångsrikt för betraktarens uppmärksamhet i denna miljö du måste agera snabbt och decisevely. Att "något intressant" inte behöver innehålla en explosion (någon ring Hollywood och låta dem veta), men det måste fånga upp användarens uppmärksamhet. Forskning visar att dator användare klickar bort om de inte får något nyttig aktivitet inom tio sekunder.
3. det kan endast kräva fyra vanligaste plug-ins.
Det betyder Flash, Real Player, Windows Media Player eller QuickTime. Något annat har en marknadspenetration för liten för att vara värt besväret för allmänheten. Som kräver folk att ladda ner en mer plug-in är så mycket oförskämd och bara gör ont själv: en mer artig världen är bara ett klick bort. Och naturligtvis är vi pratar om en version bakom oavsett aktuellt en är; som kräver folk att få en senare version av en plug-in än vad de är benägna att ha är bara så oförskämd. Det tar cirka 18 månader för en ny version av en plug-in att bli dominerande.
4. det skall vara dimensionerade mellan 320 x 240 och 640 x 480.
Något mindre än 320 x 240 är för liten för att vara intressant. Något större än 640 x 480 är för stor för att laddas ned av de flesta.
5. komponera för din leverans storlek.
Detta är en liten skärm, så inte skriva långa skott där väsentliga detalj kan förloras.
6. filmer bör nedladdningsbara.
Om du tror att streaming är något säkrare skojar du själv. Bildkvaliteten på strömmande media är långt, långt bakom nedladdningsbara filmer. Gör inte människor lida pixelated bilder och out-av-synch ljud. Förstå att alla elektroniska medier kan delas, så få bekväm med det. Sätta en copyright-text på den och låt den gå.
7. det bör vara dubbel storlek.
Ställa in filmen till dubbel storlek ger dubbelt så mycket visningsyta utan att öka arkivera storlek/ladda ner tid. Om du använder bra kompressorer som Sorensen i en nedladdningsbar film, även i dubbel storlek kommer kvalitet fortfarande vara mycket bättre än streaming.
8. det måste finnas en URL som kan styra andra direkt till sidan film.
Internet handlar om att dela. Om du tar dig tid att tillgängliggöra media, ta lite mer tid att tänka igenom hur lätt folk kan komma åt den. Ramar tillåter inte normalt direkt webbadresser för att gå till en viss sida. Ramar är tillåtna endast om de pekar på en ramuppsättning eller en CGI eller andra sätt låter folk klistra in en URL-adress i sin webbläsare för att komma till din flick.
9. krediter måste vara en enskild bildruta i slutet av filmen.
Se #1. Folk vård mycket mer om som bidragit vad en film efter att de har sett den. Låt Hollywood göra vad det känns det behöver göra för att tillfredsställa de Egon; är här det om viewer och betraktarens tid är den värdefullaste handelsvaran. Inte slösa bort den. En enskild bildruta i filmen kommer exakt lika länge som betraktaren vill.
10. ge en e-postadress i eftertexten.
En intressant film kommer garanterar utredning. Det är naturligt att någon tittar på en film på en dator vill kontakta författaren via e-post. Att lämna ut din e-postadress gör bara allvar fan hoppa genom fälgar med WHOIS att hitta dig. Extra bonuspoäng om du gör den e-postadressen klickbara (t.ex. mailto:info
I "Flygande kameran" följa jag inte regel nummer 10. Det verkade superflouous eftersom "Flygande kamera" är en enkel demonstration av den flygande kamera effekten och inte en berättelse med en början en mitten och ett slut.
Vad är Digimodernism ("Post Postmodernism")?
Digimodernism eller Post postmodernismen eller Pseudo-moderism är en kulturell reaktion på postmodernismen. Digimodernism där postmodernismen betonar vikten av författaren, och betonar vikten av betraktaren eller läsaren. För att citera Alan Kirby, "en telefoner, klickar, pressar, surfar, väljer, flyttar, downloads." (för en utmärkt uppskrivning på "pseudo modernismen se Alan Kirby artikel,"The Death av Postmodernism och bortom" http://philosophynow.org/issues/58/The_Death_of_Postmodernism_And_Beyond
Postmodernismen samtal till fråga permanent och stabil verklighet. "Ingenting är vissa" och "det finns ingen sanning" är archetypally postmodern. I digimodernism, en klick, surfar, nedladdningar och skapar en egen verklighet. Mix tape och mashup är exempel på digimodernism (förr i tiden brukade vi kopiera markerade spår från saker som kallas poster och spela in dem på saker som kallas kassettband).
I bion, exempel på digimodernism kallas ofta skakig kamera eller handhållen filmer som The Blair Witch Project, Cloverfield, och karantän. Tomterna av dessa filmer kallas ibland "hittade footage" där handlingen utspelar sig från synpunkt av den person som bär kameran som också råkar vara en av karaktärerna i berättelsen.
Folk antingen älskar eller hatar skakig kamera filmer--det finns sällan något mellanting.
För filmskapare, kan handheld filmen presentera en utmaning eftersom kameran kan aldrig röra mer än en armlängds avstånd från den karaktär bär kameran. Dolly skott, kran skott och valfritt antal andra verktyg som finns för filmaker är därmed oanvändbara.
Den "Flygande kamera" effekten ligger i linje med skakig kamera digimodernism stil, men ger filmskaparen opprotunity att bryta sig ur "armlängds avstånd" själv införde fängelse av digimodernist filmskapande.
En idé för hur man kan införliva skakig kamera med konventionell film utrustning, Läs igenom M. David Melvin dokumentär kort "Star Trek: A nya Vision" som visar J.J. Abrams skakig kamera teknik.
Besök gärna min Make projekt steg för steg instruktioner om hur man bygger riggen som jag brukade skjuta "Flygande kamera": http://makeprojects.com/Project/Mic+Stand+Camera+Mount+-+Steadycam+-+Camera+Boom/2770/1