Från 3D till verklighet - att göra en kåda skulptur från en CG karaktär
Detta Instructable täcker en processen att konvertera en digital karaktär modell från en virtuell modell till ett "verkliga" världen konstverk. Jag kommer att täcka modell förberedelse för prototyper, sanering av "3D utskrift", mögel making, harts gjutning och sista målning - jag hoppas jag kan göra det alla rättvisa ;)
Bakgrund: Ett tag sedan, jag hade postat en digital gör en karaktär jag hade bygger på en populär CG (datorgenererade) art forum. En av affischerna på forumet skrev att när han hade ursprungligen sett bilden, han tyckte det var ett foto av en "harts kit". På gång, jag hade ingen aning om vad en "harts kit" var, men efter lite forskning fann jag att harts kit var ganska cool och jag trodde det skulle vara kul att göra min egen - har ingen aning om vad jag fick in i - lol. Jag var också inspirerad av idén att något virtuellt och att göra till en "riktig" objekt eftersom som en konstnär som arbetar huvudsakligen i den digitala sfären, mycket av min "konst" inte var fysisk - det gjordes av bits och bytes data - och bör El någonsin försvinna jag skulle ha något att visa för år av stirra in i en bildskärm.
Den uppenbara lösningen var att vända sig till Rapid Prototyping teknik - men tillbaka "i dag" (2005) du hade ett val av otroligt dyr och fin kvalitet, eller, något-mindre dyr och ganska grov. Jag tänkte att råolja skulle vara OK eftersom jag ville lära mig hur man gör formar, hade mer tid än pengar, och jag ville inte riskera Messina upp en $10K "print" lära sig hur man gör formar (inte att jag kunde ha betalt ändå). Idag, som med alla dator relaterad teknik, du kan få bättre kvalitet för mycket mindre pengar - men tekniken är fortfarande relevanta.
När jag började detta projekt, det var inte en hel del information finns på att göra formar och gjutning harts. Ja, det fanns massor av information syftar till industriell gjutning verksamhet, men inte mycket för "guy i sitt garage" - så mycket av vad jag lärt mig jag lärt mig genom att läsa en hel del delvis relevant material och att göra misstag. Några av dem dyra misstag. Jag ska försöka påpeka dessa fallgropar så att förhoppningsvis (om du väljer att blaze ner leden) kan du undvika dem.
Genom en hel del tester, fann jag att det finns inget "rätt eller fel" sätt att göra formar eller gjutna material - bara mer eller mindre effektiv och mer eller mindre ekonomiskt. Jag närmade mig detta projekt som en kurs i gjutning/gjutning och jag tror att jag lärt mig mer än jag någonsin kunde ha om jag skulle ha betalat någon för att lära mig. Mitt mål var en mycket hög kvalitet polyuretan harts slutprodukt och mögel som skulle kunna användas i småskalig produktion - och som körde en massa mina beslut (med tryck gjutning, köpa en * verklig * vakuumpump, dyrare silikon etc). Om en person är intresserad av bara en enstaka rollbesättning, mycket pengar kunde sparas genom att använda ett system för "mor mögel" och billigare silikon - även om blockera formar är mycket lättare för noob mögel maker ;)
Kostnader: För att vara rakt på sak, RTV silikon (rumstemperatur vulkanisering) är inte billigt och inte heller är polyuretan harts. Kostnaderna kan minskas, igen, med hjälp av "mor formar" och "slush casting" - men du kommer att byta din tid för sparande (jag inte kommer att täcka dessa tekniker). Den goda nyheten är att just nu finns det en hel del information tillgänglig på dessa tekniker - en sökning på internet eller YouTube Sök kommer att ta upp en veritabel överflöd av information. Om du letar efter ett ännu mer ekonomiskt sätt att mögel/cast något, skulle jag föreslå undersöker med uretan gummi eller kalciumalginat för formar, och några av super hårt plåstren som Hydrocal för att gjuta detaljer. Alla som säljer mögel-making leveranser kan antagligen hjälpa dig fatta beslut baserat på dina mål och budget.
Material och förnödenheter: Vad du behöver beror på de material du väljer och din önskade slutprodukten. För * detta * projektet, "core" material och verktyg var:
- En digital modell - följt av en snabb prototyp eller 3D utskrift av modellen
- Lack slipning sealer
- Slipbar primer "filler"
- Kompressor - 3HP 20 Gallon modell (om du kommer till tryck-cast)
- Tryck potten (gjutning avdelningen - endast för pressgjutning)
- Vakuumkammare
- Vakuumpump
- Olika trä ramar för att hålla formar tillsammans
- RTV silikon - jag använde en ShoreA 40 "clear" silikon från Shin Etsu
- Polyuretan harts - jag använde ett par olika formuleringar från Smooth-på (olika botemedel tider och hårdhet)
- Silikon Spray sära förening
- Nafta och 90% isopropylalkohol
- Vaselin - som en avskeds förening
- Svavelfria modellering lera
- Olika dental plockning och vaxning paddlar (används under mögel-making)
- Några lera skulptera verktyg
- Kartong för att göra mögel hinder
- En korrekt skala för mätning av silikon komponenter
- Mixning skålar och stark blandning pinnar för silikon, engångsförpackningar för blandning av resin
- Hot-limpistol och massor av limstift
- Förpackningstejpen
- God kvalitet cyanoakrylatlim (CA) lim och Zip Kicker
- Epoxi Sculpt epoxi lera eller motsvarande
- Airbrush
- Olika akrylfärger och lack "tråkig coat"
- Olika penslar, sandpapper, tvättsvampar, skärmar, flytande maskering, målare band, tråd, handskar, etc
- Material att bygga en display bas (rock, trä, akryl, glas, skruvar etc)
Usch! En hel del grejer för säker. Nu, på digital modell förberedelse...