Genesis. Spelet av mannen i världen
Symboliska mål är att skapa och samexistens mellan spelarna och inte suveränitet.
Homoludens! Hur man spelar
Ta kungen och drottningen från schack (det blir din Anubis och Bastet)
Ta 10 pions från schack (det kommer att vara din pyramiderna)
Ta en dö
Ta en handfull grus
De analytiska anvisningar av spelet från webbplatsen för spelet
Visa presentation exempel på spelet här och här.
Visa Fotogalleri av G.-Fivos Sargentis med mer leksaker och spel.
Spelet Beskrivning
Det finns en värld (octagon). Världen har 20 platser och 5 platser enligt den ursprungliga utformningen av dess centrum med nummer 3.
Förlägger av idéer är 4. Centrera är en annan plats.
Det finns idéer (småsten) utanför världen. Målet är att generera idéer, att sätta i områdena av idéer i världen och att bli projekt för varje spelare. Således, när spelaren fångar idén / pebblein området av idéer, den idén/stenen blir en projekt/sten och spelaren plockar den upp.
Varje spelare spelar med hans dipol (Anubis och Bastet), pyramiderna och dö.
o Anibus drag inom utrymmen som kungen i schack och kan inte bli dödad.
o Bastet drag inom utrymmen som drottningen i schack men kan dödas.
o förbli pyramiderna, så snart de släpps, orörlig.
Både Anubis och Bastet har förmågan att förverkliga idéer-projekten, i. e. de kan gå till områdena av idéer och omvandla idén till ett projekt. Så länge det finns idéer/stenar utanför världen, kan Anubis eller Bastet gå till områden av idéer. "här bör vara en idé/sten så att det kan bli ett projekt/pebble. För att få idéer i världen, Bastet har att gå i mitten, och varje gång en sten sätts i ett av områdena av idéer. Dessa områden är "inaktiva" så länge det finns ingen aning född på dem, och siffrorna går inte på tomma områden. Varje idé kan göras till projektet av Anubis eller Bastet av spelare (som håller stenen sedan).
Anubis och Bastet kan inte hoppa över några andra Anubis eller någon annan Bastet.
Under spelet kan varje tid/motion, spelaren:
§ Flytta sin Anubis och Bastet, eller placera en pyramid.
§ Kasta en tärning (och göra eller göra inte som dö säger).
§ Inte.
Anubis
Han får inte sättas i området i mitten.
Han kan inte gå igenom (över) pyramiderna.
Han kan inte bli dödad.
Bastet
När Bastet går till centrum då:
o kan hon generera en idé/sten i världen, inom alla gratis bland områdena av idéer.
o (?) Hon kan förstöra en idé/sten, som kan finnas i området av idéer och dra ut det ur världen.
o om hon förstör, kvar spelaren orörlig under två timmar/rörelser av den andra spelaren. Om hon genererar en idé, spelar hon sin nästa timme/rörelse.
o när Bastet är i centrum och genererar eller förstör, i hennes nästa timme/rörelse, hon ska flytta ifrån det utan alternativet av en dö.
En Bastet kan dödas av en annan Anubis eller en annan Bastet
Om Bastet blir dödad, kvar den spelare som dödade henne orörlig för de kommande tre timmar/rörelserna.
Bastet kan inte dödas i områden i världen.
Bastet kan regenereras.
Om i en timme/rörelse spelaren kastar tärningen och rullar en 1. Bastet regenereras sedan från någon pyramid valt inom utrymmet eller från något område av idéer (utan en idé). Om hon regenereras från en pyramid, kommer att pyramiden gå till den spelare som regenereras sin Bastet.
Om en spelare returnerar projekt/småsten till områden av idéer, så att alla fyra områden av idéer har en idé/pebble varje (en idé/pebble kan redan existerar i dessa områden) kan regenereras Bastet från center (som bör vara obesatt).
Bastet kan försöka gå igenom (över) en pyramid som kommer att vara bredvid henne (inte diagonalt). Hon kommer att göra det, om dör ger nummer 3 och 6 (eller delar utan nummer, om de är tärningarna av spelet, som inte har nummer 3 och 6).
Pyramid
Så snart pyramiden placeras i utrymmet, har spelaren ingen äganderätt över den.
Efter att ha placerats i rymden, förblir en pyramid orörlig.
En pyramid bör inte sättas i områdena.
När Anubis och Bastet genereras en pyramid, går en pyramid i handen på den spelare som regenereras dem genom den.
Spelet
Genesis
Anubis och Bastet sätts i områdena av idéer
Varje spelare startar med 2,4,5 pyramider i händerna (bestäms av en tärning).
Varje spelare sätter två av hans pyramiderna i utrymmen i världen (var han gillar).
Anubis και Bastet Anubis och Bastet föds genom pyramiderna som är placerade i utrymmen.
Anubis och Bastet flytta i världen att skapa idéer/småsten, som kommer att visas i händerna på spelarna som projekt/småsten.
Gravar
När spelarna får slut på idéer/stenar utanför världen, välja Anubis och Bastet ett område av idéer att begravas. Anubis och Bastet gå sedan till områdena av idéer utan en idé/sten att vara där.
Så snart de är begravda i områdena av idéer, bör spelaren omfatta sex utrymmen som berör utrymmen i två gravar, sin Anubis och Bastet.
Utrymmen som bör bli föremål för byggnaden av en grav, i det nedre vänstra hörnet av världen
Täckningen av utrymmen i graven sker med eventuella befintliga täckning av utrymmet med pyramiderna. I nästa rörelser, andra pyramiderna och projekt/småsten placeras, som är i händerna på varje spelare. I denna fas, är pyramider och projekt/småsten placerade i utrymmen i gravar (inte i resten av utrymmen).
Under slutförandet av byggandet av gravar av en spelare, den andra spelaren flyttar Anubis-Bastet, förlägger en pyramid eller ett projekt/sten eller kastar en tärning, men på samma gång, i alla hans timme/rörelse, förlägger ett projekt/pebble inom loppet av världen, utom utrymmen i sina gravar.
Projekt/stenar som är placerade i utrymmen, finns som pyramiderna i utrymmen (men Bastet regenereras inte genom dessa).
När en spelare avslutar byggandet av hans gravar och slut på pyramiderna och projekt/småsten, har ingen / kan inte placera andra projekt/småsten i utrymmen i världen för att flytta, har inga alternativ för ytterligare rörelser och spelet är slut för honom.
Regeneration
Den spelare som slutför sin Anubis och Bastet gravar och har mer projekt/stenar i händerna i slutet av spelet, regenereras genom spelet och vinner spelet.
Den spelare som avslutar sin Anubis och Bastet, gravar varken vinner eller förlorar (återskapar genom spelet).
Om spelet slutar med spelaren att ha begravt sin dipol utan att ha avslutat sin Anubis och Bastet gravar, förlorar han/hon spelet.
Om spelet slutar med spelaren inte kan begrava sin dipol, då förlorar han/hon spelet tre gånger.
Om spelet slutar med spelaren inte ha Bastet i världen, förlorar han/hon spelet sju gånger.