Gör din egen 2-spelare Simon säger Game (6 / 7 steg)
Steg 6: Slumptalsgenerering (ingår ej)
Skapad av: Samuel Rohatynsky
I denna modul ingår inte i projektet, men kunde genomföras i stället för spelare 1.
Den slumpartad Generation (RNG) hanteras av en modifierad linjär återkoppling SKIFT Register. Generera nummer verkligen är slumpmässig inte, som bara pseudo-slumpmässiga, men för att detta projekt pseudo-slumpmässiga nummer arbete lika bra.
Ingångar för RNG modul är följande:
-Ett 22-bitars nummer som fungerar som data att vara randomiserade
-Numret kan vara matas in via en brusgenerator eller att starta och sedan efteråt produktionen av modulen kan användas som den nya ingången.
-Nuvarande runda antalet spelet
-Nuvarande nivå antalet spelet
Den utgångar för RNG modul är följande:
-En randomiserad 22 bitarstal.
Denna modul fungerar av polynomial multiplikation. Genom att multiplicera bitar av andra bitar kraft många gånger, skapas en mycket lång sekvens. Samma "frön" eller start nummer insatsvaror kommer att skapa samma sekvens, men sekvensen kan avbrytas genom att ändra rundor och nivåer eller förlora på spelet.
En tilläggsmodul tar denna 22-bitars input och används för att skapa en vektor innehållande nio 2-bitars nummer. Denna vektor sedan utdata och vidare till resten av projektet.
Komplett slumpmässiga nummer generation koden kan laddas ner från denna sida.