HDR glasögon: från cyborg svetsning hjälmar till Wearable beräkning i vardagen
Detta Instructable är inte en lektion om hur att använda befintliga HDR (High Dynamic Range) programvara. I stället det ger dig en DIY (gör det själv) metod att skriva din egen HDR programvara och skapa dina egna system som kan potentiellt gå utöver vad som redan ute, eller åtminstone ge dig en känsla av självförverkligande som inte kan tas helt enkelt med hjälp av en befintlig produkt. Länge leve DIY och makt till folket!
Sett genom glaset, mörkt
Min farfar lärde mig att svetsa när jag var 4 år gammal, och det var en underbart rolig upplevelse, spännande, men på sätt och vis lite skrämmande, eftersom du måste bära hjälm med en darkglass (en enda glasruta mycket mörk som båda ögonen se världen). Hela världen verkar nästan helt svart förutom ett litet nålstick av bländande starkt ljus. Så från tidig ålder jag gav en hel del trodde att hur vi kan se, höra, och mer allmänt känsla och göra känsla av världen. Jag tillbringade mycket av min barndom uppfinna, designa och bygga bärbara datorer att medla mina sinnen, igenom något som jag kallat "medierad verklighet".
Medierad verkligheten ger oss möjlighet att förstärka vissa aspekter av världen, minskar andra aspekter, och mer allmänt, ändra syn på världen.
Så ville jag bygga en digital öga glas som kunde göra dessa tre saker:
- Öka vid behov: e.g. se i totalt mörker plus kommentera med virtuella markörer eller göra synlig annars osynliga fält och sensorisk information;
- Minska eventuellt: e.g. tame ner de ljusa delarna av scenen som ljusbåge av min TIG svetsare, bländning av lampor, solen, glints speglande objekt, etc.; och
- Ändra: hjälpa människor att se genom att ändra det synfält, inte bara att lägga till den. Detta ingår saker som sensoriska substitution, e.g. se in i infrarött för att kunna se vart ett arbetsstycke var uppvärmning upp, samt att kunna se radiovågoroch liknande.
Mer allmänt tänkt jag öga glas tillsammans med en general-purpose bärbar dator för sinnen integration (HDR ljud och video) samt för syntetiska synesthesia (sensoriska substitution) inklusive tillägg av nya sinnen (t.ex. lägga till ett "sjätte sinne").
Detta är vad ledde mig mot uppfinningen av HDR (High Dynamic Range) avkänning för audio, video, radar, och metasensing.
Förstå HDR (High Dynamic Range) avkänning
Det finns många riktigt bra Instructables som lär dig hur man gör HDR:
- HDR bilder med GIMP utan att ens använda särskild programvara (med bara en bild redaktör).
Så vad jag ska ge här är hur man förstå HDR. Denna djupare insikt hjälper dig ta och göra bättre HDR bilder och videor och "Audio" (HDR är bra för ljud inspelning också, att göra HDR video erfarenhet komplett!). Denna insikt gör också att du kan gälla många andra fjärranalys uppgifter som radar, ekolod, HDR och även metasensing (avkänning av sensorer och avkänning av sin kapacitet till känsla).
I stället för att ge eller föreslå särskilda HDR programvara (jag är faktiskt arbetar med ett antal företag att göra programvara, hårdvara och tillhörande system), är syftet med detta Instructable att inspirera dig att skapa din egen!
Försök att tänka utanför ramarna för befintliga SDK och API: er och komma med något unikt, originell och rolig.