How to make a Lothlorien Bow from Lord of the Rings
För att utöka min skillset, erbjöd en vän för att bygga någon prop hon ville för sin födelsedag. Att veta var hon ett stort LOTR fan, trodde jag att den skulle komma från någonstans i trilogin. När hon beslutat om Lothlorien Bow ges till Legolas av Galadriel, jag var tvungen att erkänna, jag visste inte vad jag var i för. Men valet hade gjorts.
Så är här stegen jag tog för att skapa denna prop vapen som är ett konstverk.
1. det första steget var att välja trä. En sann båge skulle vara gjort av trä som du antingen hugga ner dig själv eller att beställa, jag inte kunde hitta någon som fyllt Yew, eller Gran eller några andra standard bow trä val. Allt annat har överväganden: är det tillräckligt flexibel, är det starkt nog, för mycket korn, för dyrt, knop, etc. Och med denna pjäs, baserat på referens bilder, finns praktiskt taget inget korn. Och beslutar att detta är en prop och inte tänkt att bli avskedad, öppnade mina alternativ. (Förresten, den hjälte bit används av Orlando Bloom, var faktiskt gjord av gummi med en elastisk båge sträng.) Så slutade jag upp att välja att använda en riktigt klart bit av Gran. Och för att ge det några kurva att starta, jag använde en 2' x 6'. Och medan jag var på det, jag skär en andra tom, bara i fall. I det andra skottet kan du se min hunk o ' trä, min mall och min trogne sidekick.
2. skapa en mall. Skala är viktigt här, så hitta en lämplig källa till referens och skär ut en full skala mall så att du är säker på att bågen av fören, gjorden och detaljer (som i ändarna) är på plats.
3. klipp din tomt. Jag brukade min bandsåg göra detta kort ordning. Men ett pussel skulle fungera också. Eller kan du få ut din dra kniv och göra det riktiga sättet, om du känner dig woodsy.
4. forma. Massor och massor av slipning. Bandslip att slå ner kanterna och börja göra kurvorna. Sedan en bra hand sander till få den till ca 90%. Sedan flera faser av hand slipning och arkivering för att få det ser ut som på bilderna.
5. böjning. Jag hittade flera metoder för ångande och böja trä. Eftersom detta var (åtminstone på denna punkt) ska vara en engångsföreteelse, jag var inte ute efter för att investera massor av tid en pengar i att bygga en ånga låda som skulle hålla min 6' fot lång båge. (Åh, det är rätt... Jag har inte nämnt att detta är i kategorin pilbåge, och på extrem nivå. Denna båge är 72" lång, böjd. En stor en för säker.) Och eftersom det bästa sättet att göra detta är att blöta trä i förberedelse för ångande, det är oftast två behållare. En är vattentäta, tillåter dig att Doppa virket för en dag eller så för att mjuka upp och mätta den med fukt. Andra är vanligtvis en lång trä låda med en ångbåt av något slag som värmer och gör trä flexibel.
Så, jag kom upp med ett sätt att kombinera dessa två, ekonomiskt. (Tyvärr, jag förlorade bilderna jag sköt på min uppfinning, men det är enkelt nog utan dem..) Jag plockade upp en längd av korrugerad bevattning röret, flexibel svart typ, några PVC slutkrokar att täcka båda slutar, lite lämpligt lim, och jag råkade ha en liten ångbåt runt huset. Det finns gott om billig ångkokare där ute, och gott om idéer om hur man skapar steam online.
Jag limmade en cap att isolera ena änden, fast min trä i röret, förhöjda i andra änden och fyllde den med vatten. Eftersom röret expanderar till ca 12', kunde jag låta 7' eller så med min trä i det, sitta på marken, och sedan bara förhöjda de återstående rör upp en vägg att hålla vattnet. Efter 24-30 timmar, jag dumpade vattnet, fast min trä tillbaka i, sätta andra locket på den öppna änden (jag hade borrat ett hål i denna cap), och sedan fastnat i slangen från ångaren i den gemensamma jordbrukspolitiken och låt den göra sin grej. När jag kände trä var tillräckligt flexibel, jag använde en bit rep för att replikera en båge sträng och drog det i form och låt den torr och sval i flera dagar. När jag släppte den, rymde det cirka 75% av det är formen som var gott för mig.
6. slipa. All fukt upp säden, så ytterligare slipning behövdes innan framöver.
7. skulptera. Det är där den största delen av tiden spenderades. Jag gjorde massor av forskning och valde att använda Apoxie Clay. Det är en två epoxi (duh) lera som gör ett otroligt jobb. Jag kunde inte hitta den lokalt på någon av de stora hobbybutiker, så jag beställde den online. Den har en ganska lång hållbarhet efter blandning, men efter att ha förlorat ett par små partier som härdade på mig, jag började blanda mindre åt gången, tills min skulptera färdigheter fångas upp. Detta är ett ovanligt projekt, med massor av detaljer. Och eftersom det är en replika, det behövs för att vara exakt. Jag begick till trogen i film prop och slarva inte där det skulle ha gjort det lättare. En av bilderna visar en praxis kör jag gjorde på en bit av pluggen att besluta om den bästa metoden för att få den färdiga produkten. Jag har också köpt en uppsättning av lera carving verktyg, ca 12 i uppsättningen, och till slut bestämde mig på mina favorit tre.
Verkliga tricket att skulptera om detta är en annan mall. Jag drog ut alla mönster av källmaterialet, skär ut dem, och sedan spåra dem på plats. Detta får mig att koncentrera sig på bågen, i stället för att stirra på en bild medan min lera härdat. Sedan processen såg ut så här: rullande lera i liten mask former, att trycka den till fören - efter stenciler, gör några grundläggande forma med mina fingrar och sedan använda lera verktyg att forma kanterna och rista i galna mängden detaljer.
Några tips om att arbeta med Apoxie. Timing är nyckeln, tar för lång tid och det kommer att ställa på dig. Starta carving för tidigt och och det kommer inte hålla den linjer och detaljer. Hitta den söt fläck. Dessutom bära engångshandskar (latex eller nitril) eftersom kladdiga händer göra en enda röra. Och en av de bästa knepen jag lärt mig, har ett papper kopp vatten och några Q-Tips på handen. Som lera börjar ställa upp, om du doppa dina handskar finger eller bomullspinne i vattnet och använda den till slät lera, it boths köper du tid och får en mycket bättre finish.
Senaste tips på skulptera på denna typ av detalj. Om saker börjar gå fel, gör ett snabbt beslut att dra bort och kasta den. En gång det uppsättningar, din gjort.
8. slipning-Ja, igen. När Apoxie sätter den sands vackert, och du verkligen se ditt arbete kommer till liv. Jag tyckte att jag kunde även göra några ytterligare carving med ett skarpt verktyg och verkligen avsluta saker rätt.
9. färgning-i det här fallet fören är snäll en honungsfärg och den skulptera är slag av tan. Lyckligtvis för mig fick med de två olika materialen, en fläcken val mig i två olika färger. Apoxie kräver lite mer arbete med fläcken eftersom det är mycket svårt när det fullt uppsättningar. Men tålamod lönar sig.
10. Bågstränger - jag hittade en tutorial online om hur man kan väva egna elitnivå. Och eftersom legenden om denna båge har det att Galadriel gav Legolas en strand av hennes hår, som han vävde in strängen på sin lyra, jag vävde i en gyllene strand också...
11. Finishing-ett sista ljus slipning och några klara matte sealer.
12. bonus - gjorde jag också en pil bygger också på källmaterial från filmer. Detta var bara en dowel, några fjädrar färgade till lämpliga guld, några jute att knyta fjädrarna i plats, och en metall, hand hamrade pilspets.