Hur man gör en PIP-Boy (prototyp) (5 / 8 steg)
Steg 5: Programvara översikt och programmering
UPPDATERING: För alla som är intresserade av 3000 Modellkoden från min andra youtube-video, kan du hitta det här som oldPip3k.txt. Detta endast visar olika grafik om du har dem och gränssnitt med en arduino för att läsa växlar, men saknar någon funktionalitet jämfört med handhållen version. Det är gamla och otymplig, men du kan se den nu!
Nu när du har byggt det, är det dags att ta din PipBoy till liv. Inte din G.O.A.T test? Inte ett problem! Följ dessa nästa få stammen och du blir en bonafide PipBoy programmerare på nolltid!
Så vad som faktiskt händer inuti både processorer? Arduino sida, inte en hel. Arduino bara analysera NMEA data från GPS, omformateringen till en fast paketlängden omkring 45 byte och spotta det på serienummer till den uLCD43 Picaso processor. Om du tar en titt på 4DGL koden, sak verkar mycket mer komplicerat, men majoriteten av programmet är bara att skriva all grafik för visning. 4DGL programmet mest bara väntar på att paketet från Arduino och uppdaterar sedan Visa information på fliken navigering för användaren att titta på. Kommenterade jag mycket av min kod, så det borde vara ganska rakt fram om du försöker läsa den. Jag hatar när folk ger lång kod, men misslyckas att kommentera ordentligt, lämnar läsare att kämpa. Vad är känslan i att dela ditt program om du inte kommer att dela den med användare på alla nivåer? Så förhoppningsvis finns det ingen hemlighet att min kod och du kan lära av den. Jag kan inte riktigt påstå någon kredit för 90% av Arduino koden som den är mestadels från exemplet Adafruit bibliotek. 4DGL är emellertid helt och hållet mitt eget arbete av kärlek och på grund av att 1000 + rader kod, jag kommer inte att visa den som en bild här. Det ska öppna bra i någon kod editor som Notepad ++ om du bara vill ha en titt utan att behöva ladda ner på 4D systemens suite. Det är mycket lik handläggningsspråket, så det borde vara relativt lätt att följa.
Att komma igång behöver du två olika program:
Arduino IDE v 1.0
4 D system Workshop Suite
Hämta och installera program till datorn (tyvärr 4D programvaran är Windows bara, så Apple och Linux-användare kommer att hitta en Microsoft maskin för dessa nästa steg)
Jag utdraget av bilder och ljud direkt från mitt spel filer på min dator så jag inte kan lagligt distribuera dem. Jag skulle inte vilja ta bort detta Instructable fåniga juridiska skäl :( Så jag kommer inte detalj hur man extrahera dem heller, men det är väldigt lätt att göra bör du söka någon annanstans. Jag kommer fortfarande att visa dig hur man korrekt sätter grafik och ljud filer till uSD kortet för användning med 4D system LCD och OLED-skärmar.
Innan vi kan ladda upp ett gäng bilder till micro SD-kort och ansluta den till vår skärm, måste vi du formatera kortet. Enligt den i grafik kompositör user guide, måste du göra en fullständig formatering, så avmarkera "snabbformatering" och gå för en sträcka eller mellanmål. Min dator tog ca 5 minuter att helt formatera ett 2GB kort.
Inläsning av bilder på micro SD-kort:
1. fullt format kort
2. Öppna grafiska kompositör programvara (4D Workshop -> Verktyg -> grafisk kompositör)
3. Klicka på "Lägg till" knappen i det nedre vänstra hörnet av programvaran
4. Välj alla bilder du vill lägga till och slå till OK
5. När alla bilder har laddats in i programvaran, klicka på knappen Skapa
6. Välj det första alternativet (4DGL, SGC Picaso - GCI - fett valda mappen)
7. göra säker utdatamappen är din micro SD-kort (vanligen enhet D:\)
8. klicka ok och dubbelkolla SD kort bilresa att se att filerna var hämtat (två filer som heter ".gci" och ".dat" på kortet)
9. Öppna filen ".dat" och spara i på en annan plats på din dator
10. ta ut kortet från datorn och pop det i micro SD-kortplatsen på LCD
Det finns flera sätt att visar bilder med 4DGL, men jag använder en funktion som kräver att du namnge bilderna av det index ställning i filen ".dat". Så de första tre bilderna i filen är således index 0, 1, 2 osv. Detta kommer att göra mer känsla när du refererar till koden i den medföljande programmet.
Sammanställa och laddar 4DGL koden till LCD-skärmen:
1. Ladda ner den bifogade filen "PIP4DGL"
2. öppna programmet 4D workshop
3. ändra "Plattform" i verktygsfältet till uLCD-43PT_GFX2
4. Anslut i styrelsen till USB till seriell ombord (TX till RX0, RX att TX0, VCC till 5V, GND till GND och RST till DTR
5. Kontrollera att produktionen är inställd rätt COM-port på fliken kompilera och ladda ner knappen
6. vänta för det färgade cirklar i verktygsfältet att slå blå (tar bara ett par sekunder)
7. Markera alternativet "Destination -> Flash" på verktygsfältet
8. Klicka på "Kompilera och ladda ner"
Sammanställa och lastning koden Arduino:
Innan du fyller koden till Arduino, vi behöver följa instruktionerna från Adafruit här
1. Ladda ner de bifogade filerna "PIPARDU.ino"
2. Öppna PIPARDU filen och dubbelkolla att det sammanställer
3. Anslut styrelsen.
4. Ladda upp koden.