Hur man kombitrafik en Xbox360 styrenheten på en universell PCB (1 / 11 steg)
Steg 1: Förstå hur de fungerar
Andra bra guider som hjälper dig att förstå det här:
http://www.Gamesx.com/misctech/controltech.htm
http://www.Gamesx.com/controldata/controlprimer2.htm
Bli inte rädd, men vi behöver täcka något snabbt innan vi bara in i hur allt detta påverkar dig: "spänning". Du har hört det, och kan inte vara säkra på vad det innebär. Det är bra. Det är bara en bygga upp el, ett gäng av elektroner under tryck, redo att skjuta om det bara hade någonstans att gå. Någonstans mindre trångt med elektroner. Hög spänning: massor av elektroner under massor av trycket. Låg spänning, inte så mycket. Om du sätta två tillsammans, kommer att dessa elektroner från den höga spänningen skjuta ut och blandas med låg spänning peka, tills de är alla på samma tryck på båda sidor. När de har jämnats ut trycket, finns det ingenstans att ta vägen. Eftersom de vid samma tryck, är de samma spänning.
Av sig själv, kan du inte berätta hur mycket trycket en plats den under; Du måste ha en annan plats att jämföra med. Det är därför en voltmeter har två sonder på det; en att testa en punkt, och den andra att säga "jämför det till denna plats".
Du har säkert hört uttrycket "ground" innan med pinnar, men du kan inte förstå vad det egentligen innebär. Marken är bara ett enkelt sätt att säga "låg spänning" eller "0 volt referenspunkt". Vi är alla bekanta med 9 volts batterier och hur ena änden har plustecken, och den andra har ett minustecken. Om den positiva sidan har 9 v, vad är det att jämföra den till? Minussidan, alias marken.
Om du har tittat upp Stifttilldelningar för din favorit konsol controller online, du har förmodligen sett en linje med en viss spänning på den (+3.4 volt på Sony handkontroller, + 5 volt på nästan allt annat.) och en annan linje markeras marken. Så koppla in en styrenhet till konsolen är precis som kopplar in en 5 volt batteri till handkontrollen, med marken kommer att minussidan av batteriet.
I allt vi ska göra i detta Instructable, när vi talar om spänning, vi kommer att jämföra det med marken. En låg spänning är en riktigt nära marken. En hög spänning är en högre än marken.
Vi har alla hört om hur digitala saker är alla 1 eller 0, även om vi inte förstod riktigt det. Idén är, när vi kolla något, vi kollar sin spänning. Det är antingen kommer att under en hel del påtryckningar eller nästan inga påtryckningar. Det var allt. Det är allt vi bryr oss om. Vi kontrollerar att spänning, och vi får vårt svar. Hög eller låg.
Markerna på handkontrollen PCB, inklusive den universella PCB, har en tråd för varje switch i handkontrollen: upp, ner, start, och alla andra riktning och knappen du har. Om det ser att raden har högt tryck, det vet att knappen inte har tryckts. Om det ser att raden har lågt tryck, det vet knappen har tryckts.
Men hur varje rad får hög eller låg? Vi vet att det är högt tryck på den positiva sidan av vårt batteri. Vi vet att det finns lågt tryck på minus sidan, eller marken, av våra batteri. Så allt vi behöver göra är har linjen ansluten till hög när knappen inte är intryckt, och har den ansluten till marken när knappen trycks. Linjen till PCB görs hög eftersom dess anslutna till den positiva sidan av batteriet med motståndet. När knappen är nedtryckt (stängd), se alla de högt tryck elektronerna ett ställe att gå och skjuta ut till jordanslutningen. Eftersom alla trycket på raden finns inte längre där, chip ser ett lågt tryck och vet du tryckt på knappen. Eftersom vi kan ansluta denna samma grund till alla växlarna, denna inställning kallas ett "common ground", eftersom alla switchar har en rad gemensamma: marken.
Detta är hur de flesta controller PCB att se vad du har tryckt. Fina är vi kan kontrollera en rad på flera ställen. Kontroll av trycket på raden ändras inte trycket på linjen, så att vi kan ha olika chip kontrollera dem alla på en gång. Så länge PCB alla använder en gemensam grund (så den vet att hög betyder inte pressade, och låg medel pressas), kan vi klasar och klasar av dem alla kontrollera linjen på samma gång och fungerar bara bra.
De flesta marker kommer att agera roligt om de inte drivs. De ska faktiskt försöka och ta makten från några stift som har ett högt tryck på dem. Eftersom de tar makten, trycket på den linjen droppar, och andra PCB tänker du har tryckt på knappen, även om du inte har. Det är därför att se till att alla dina PCB drivs är viktigt.
Så, en snabb resumé:
1. båda PCB måste till driv, annars kommer inte heller att fungera.
2. både UPCB och Piggybacked controller kan kontrollera trycket på en linje samtidigt utan problem.
Så allt vi ska göra är att ansluta upp linjer för makt och linjer för varje växlarna, och vi är klara. I nästa steg, ska vi gå över exakt var dessa linjer är.