Hur man skapar phenakistoscope skivor (5 / 8 steg)
Steg 5: Redigera filen POV-Ray
Öppna POV-Ray och läsa in skriptfilen "phenakistiscope.pov". Vi måste anpassa vissa parametrar för att få en fin bild.
Du kan lägga till upp till tre uppsättning med ramar på en samma skiva. Vi använder endast två i det här exemplet. Varje uppsättning ram fick följande parametrar:
#declare Activate1 = true; Aktivera nivån eller inte
#declare PrefixeImage1 = "runner"; bilder: runner01.png, runner02.png...
#declare Scale1 = 0,25; global skala objektet. Justera om det inte passar korrekt
#declare VerticalOffset1 = 0,75; avståndet mellan mitten av skivan och bilden
#declare AngularOffset1 = 0; rotera runt skivan axeln för några grader? Använda det för att centrera bilden
#declare Ratio1 = 250/500. Ange förhållandet bild.
#declare Mirror1 = true; spegla ramen eller inte
I vårt exempel prefix ramarna för den första uppsättningen är Simba1, och vi har 12 bildrutor.
Hur att fylla alla dessa parametrar?
- Vi har 12 bildrutor, så anger du variabeln Nbframes till 12.
- Vi har två filer, så som Activate1 och 2 på TRUE och lämna Activate3 vid falskt.
- PrefixeImage : här har vi lagt första namnet på gif (utan förlängning). Så PrefixeImage1 bör vara "Simba1" och PrefixeImage2 "Simba2"
- skalor, Verticaloffet och Angularoffset : lämna faktiska värden för tillfället. Vi kommer att kontrollera dem senare efter den första renderingen.
- Förhållande : för att få våra ramar format, rättvis använda en bildvisare eller windows: för Simba1, ramstorleken är 187 x 141, och för simba2 är det 107 x 87. För "Ratio" raden, bara ange 187/141 för Simba1 och 107/87 för Simba2. (bredd av bilden dividerat med höjden)
- Spegel : lämna dem på true. Kom ihåg att vi kommer att se animation tråg en spegel, så vi måste spegla bilderna.
Så, här är några bra parametrar för detta exempel:
#declare Activate1 = true;
#declare PrefixeImage1 = "Simba1";
#declare Scale1 = 0,3;
#declare VerticalOffset1 = 0,83;
#declare AngularOffset1 = 0;
#declare Ratio1 = 187/141;
#declare Mirror1 = true;
#declare Activate2 = true;
#declare PrefixeImage2 = "Simba2";
#declare Scale2 = 0,27;
#declare VerticalOffset2 = 0,55;
#declare AngularOffset2 = 0;
#declare Ratio2 = 107/87.
#declare Mirror2 = true;
En gång klar, klicka på knappen "Kör" eller skriv Alt + G. Sista skivan ska visas på skärmen.
Om resultatet inte är korrekt (kontrollera de bifogade exempel), kan du:
- Ändra skalan, genom att redigera värdet Scale1 eller Scale2 ;
- sätta en kantig offset om du vill centrera bildrutorna mellan spåren (värde AngularOffset, i grader)
- översätta lite ramar (ändra VerticalOffset värden). Den yttre cirkeln har en radie på 1, så din förskjutningsvärdena måste stå under detta.
Bara uppdatera lite värden och göra bilden ("Kör" knappen). Om resultatet fortfarande inte ser bra ut, prova andra värden.
Observera att ramarna speglas: kom ihåg att du kommer att se reflektion i spegeln. Därför måste vi vända bildrutorna på pappret se Simba promenader i god riktning!
Du kan också anpassa vissa andra parametrar:
#declare RayonEncoches = 0,7; Ange den inre radien av facken.
#declare LargeurEncoches = 0,04; Ange bredden för facken
#declare Epaisseur = 0,003; De allmänna ritning tjocklek
#declare TracerBordures = false; Ange detta TRUE för att lägga till grå linjer att se ramar gränser. (Om du vill se ramar gränserna)
Men standardvärdena fungerar bra.