Hur man skriver en berättelse (5 / 7 steg)
Steg 5: Förbättra ditt ordförråd och fattar beslut om din synpunkt
Förbättra ditt ordförråd
Varje historia kräver en utvecklad, engagerande mängd ordvalet (som min svenska/språk konst lärare alltid säger). Ord som "bra" och "saker" är oacceptabel, eftersom dessa ord är inte beskrivande, engagerande, eller utvecklas. Det är dagis ord, som få ner intelligens i ditt skrivande. På bilden, jag har gjort en "detta för att" diagram, något jag trodde som skulle hjälpa dig i ditt val av orden. Exempelvis kan du växla "ganska" för "underbara" eller även "vacker". I diagrammet har jag också något som säger "Pronomen - Antecedent avtalet". Detta är förmodligen viktigaste i ditt skrivande! Pronomen - Antecedent avtal är en term som används för att beskriva ett pronomen och du gissade rätt, en föregångare. Till exempel kan "saker" hänvisa till vad som helst. En hund, en katt, en leksak eller ens en bok. "Saker" är en obestämbar sätt anger vad du försöker påpeka. Läs följande mening: "Jag kan inte stå dessa saker! De slita på mina skor och bita Mina tår! Jag tål inte de - de - de destruktiva varelser i mitt hem!" Du var nog kvar undrar vad "saker" kan möjligen betyda. Det är därför pronomen - Antecedent avtalet är mycket viktigt att din berättelse. Hur som helst, ditt ordförråd spelar en stor roll i framgången för din berättelse!
Snabba Tips
1 - ord som "levande" och "underbara" är beskrivande också, och alla ord som kan förklara grundligt vad du försöker säga bör användas.
2 - illa till om vilka ord du ska använda att ersätta ditt tråkig ordförråd? Recources som Internet eller, ännu viktigare, en tesaurus bör absolut användas.
Synvinkel
Synvinkel är också en viktig del av din bok. Det finns fyra olika synpunkter, som visas nedan:
Mål synvinkel - berättar med den objektiva synvinkeln, författaren vad som händer utan att ange mer än kan härledas från berättelsens handling och dialog. Berättaren avslöjar aldrig något om vad karaktärerna tycker eller känner, återstår en fristående observatör.
Tredje Person perspektiv - här, berättare deltar inte i verkan av historien som en av karaktärerna, men låter oss veta exakt hur karaktärerna känner. Vi lär oss om karaktärerna genom detta utanför röst.
Första Person perspektiv - i den första person perspektiv, berättaren deltar i åtgärden av historien. När man läser berättelser i första person, måste vi inse att vad berättaren berättar inte kan vara objektiva sanningen. Vi bör fråga tillförlitlighet redovisning.
Allvetande och begränsat allvetande synvinkel - en berättare som vet allt om alla tecken är alla veta, eller allvetande. En berättare vars kunskap är begränsad till ett tecken, antingen större eller mindre, har ett begränsat allvetande perspektiv.
(Information som härrör från denna pedagogiska hemsida)
När beslut fattas om din synpunkt, måste du som författare välja en) hur du vill delta i berättelsen och b) hur du vill att din läsare att känna när du läser berättelsen. I Everquest använde jag den första Person perspektiv, eftersom jag ville läsaren att känna som om de var i själva historien. Denna del är dock upp till dig. Också, det finns ingen snabb Tipes för det här (sorry!).