K'Nex Fruit Machine (Mark 3)



INTRODUKTION

Syftet var att producera en maskin som var mindre och lättare än sina två föregångare, K'Nex Fruit Machine (Mark 1) och K'Nex Fruit Machine (Mark 2).

De tidigare versionerna, är maskinen ritade som bygget fortskred. Det är inte praktiskt möjligt att ge en stegvis sekvens av dess konstruktion på grund av dess komplexitet, och syftet med detta "Instructable" är att presentera de olika K'Nex metoder som har använts samt ger en beskrivning av maskinen. Det kommer förhoppningsvis inspirera några K'Nex ägare att vara kreativ i stället för bara efter instruktioner.

Avsikten var att maskinen skulle vara portabel, men om en person var att försöka lyfta den, ett efterföljande möte med en kiropraktor skulle antagligen krävas. Avsikten var också att vara en stationär version, men skrivbordet måste vara ganska stark. Måtten är 26"(66cm) bred, 36" (91cm) djup och 42"(107cm) hög (till toppen av fascia - 53" (135cm) till toppen av facket). Det är mycket mer kompakt än tidigare versioner.


K'NEX tekniker & TIPS

Box struktur

En låda struktur har använts i ramen (se bild 12). Denna metod ger mycket stark angränsande kuber med motsatta diagonala stavar som är vinkelrätt mot varandra. Denna struktur kan inte användas nära hjulen eftersom de behöver utrymme att snurra, och den högra sidan av maskinen bildas från ett stort utbud av blå-rod-sidig kuber, ger stelhet till helheten. Basen är bildat från röd-rod-sidig kuber, vilket ger en god grund för vad som är en tung konstruktion.

K'Nex Spärrhandtag

Det finns två K'Nex ratchets i maskinen (artikelnummer 91307 & 91290): en för den spela tidtagare och en för dämpning av betala ut vaggan.

Utsläppande av ratchet i redskap tåget behöver viss hänsyn. Om ratchet installeras alltför nära den drivande kugghjul, blir det för mycket rörelse i denna växel innan ratchet engagerar sig, men om det placeras för långt ner redskap tåget, för mycket kraft kommer att krävas att fungera korrekt. Endast vid rättegång är den bästa positionen från, eftersom det beror på den drivande kraften och arten av svänghjulet.

I spelet timern har redskap tåget en röd redskap (34 tänder) kör en blå redskap (14 tänder). På denna andra är axel en annan röd redskap som maskor med en blå växel på en tredje axel. Det är på denna tredje axeln att ratchet har placerats. Det finns två fler röda växlar i tåget, slutar med ett svänghjul (dvs. en vit kontakt med åtta blå stänger runt dess kant, med en 1" hjul i slutet av varje en - se 8: e bilden).

I vaggan-dämpning växellådan, som också använder rött och blått kugghjul, ratchet fungerat bäst på 4: e axeln.

Det kan tyckas bra att olja ratchet så att det körs smidigare. Gör inte. Vad som händer är att oljan gör de två komponenterna håller ihop och det fungerar inte alls bra (det är mycket ryckig).

Bifoga en stav till en kontakt

Om en stång är kopplad till en rak dubbelriktad kontakt, är det ganska lätt att dra ut (i riktning mot stången). Om samma staven är ansluten till en kontakt som har en plats på vardera sidan av stången, behöver den en hel del kraft för att ta bort den eftersom den andra slots göra kopplingen snävare. Om emellertid en grön stav (säg) sätts i varje kortplats på vardera sidan av stången, är det extremt svårt att dra stången ut. Denna teknik har använts var en stark koppling krävdes. Se 15 (sista) bilden.

Fallande Balls

K'Nex bollarna är gjorda av halvor som trycker ihop. Om de bang in i varandra eller slå något hårt, halvorna kan komma ifrån varandra, antingen något (i vanliga fall) eller fullständigt.

När en insatt bollen faller mot en full bollen reserv, den studsar ner en "parkeringsgarage-rör" som bryter dess nedgång när den landar i "cash"-rutan. Denna "parkeringsgarage-röret" illustreras i den 14: e (näst sista) bilden, men det finns många andra sätt att uppnå samma effekt.

Färgsättning

De flesta K'Nex bitarna kommer i standard färger, men många box kit använder en mängd andra färger. Dessa kan vara ganska svårt att komma över oavsett mängd. Det finns nog av alternativt färgade bitar, en kombination av främst svarta och grå komponenter har använts på framsidan av maskinen så att det liknar en gammal mekaniska enarmade banditen, om än något större. Vid första anblicken är det inte uppenbart att det har gjorts från K'Nex.

Kombinera stång

Om en viss längd av kombinerade stavar krävs kan en hel del trial and error vara inblandade för att hitta den bästa kombinationen. I slutet av dessa anteckningar finns en länk till en PDF-fil som ger en användbar tabell.

Letar du efter dina pjäser

De flesta av de delar som användes i denna konstruktion är begagnade, efter att ha köpt från eBay eller på bilförsäljning boot (stam). I slutet av dessa anteckningar finns en länk till en annan PDF-fil som förklarar hur man ser efter dina pjäser.


BESTÄLLNING AV KONSTRUKTION

Arrangerar var följande, med ramen byggs som arrangerar fortskred:

  • Hjulen
  • Reel spinnare
  • Reel bromsarna
  • Handtag
  • Handtag-guide
  • Handtag spjället
  • Mekanismen som snurrar hjulen
  • Spel-timer cam
  • Spel-timer växellådan
  • Spel-lamptimer
  • Betala ut vaggan
  • Utbetalning vagga lock och release mekanism
  • Den utbetalning mekanismen
  • Betala ut vaggan spjället
  • Kortplatsen
  • Handtag låsa
  • Betala ut reserv rännor
  • Betala ut leverans ränna
  • Betala ut facket
  • "Parkeringsgarage-röret"
  • Cash-rutan
  • Hjul symboler
  • Fascian
  • Utmärkelser och instruktioner korten


SPEL SEKVENS

Handtag-låset släpps när en boll skall införas.

När handtaget dras ske följande:

  • Handtag lock är åter engagerad
  • Spel-timern återställs
  • Handtag-dämpning växellådan återställs
  • Alla bollar som vann föregående spel fylls på från reserven
  • Betala ut vaggan återställs
  • Hjulen är spunnen

När handtaget är tillbaka:

  • Spel timern startar
  • Den första rulle stannar
  • Den andra rulle stannar
  • Den tredje hjul stannar
  • Betala ut vaggan är släppt
  • Om det finns en vinnande kombination visar på hjulen, är motsvarande antal bollar släppt

Spelet varar cirka 11 sekunder från införandet av bollen till leverans av någon vinst.


KRAFTKÄLLOR

Ingen gummiband eller elmotorer har använts. Maskinen använder en vikt för att hjälpa återvändande handtaget då den har varit, en annan vikt att driva spelet timern och två lätta vikter att uppmuntra reel-bromsarna att bosätta sig på hjulen. Det finns också olika motvikter. Hjulen snurrar får ström från den nedåtgående dra av handtaget.


KORTPLATSEN

Tja, är det inte egentligen en slot, det är ett hål...

Om handtaget dras utan boll att ha satts in, kommer det låsa (såvida det är drog verkligen svårt, då det kommer att falla i bitar). Låset släpps när en boll skall införas. Detta kan ses i videon från 2m 1s - låsa - nära längst upp till höger - kan ses att flytta bara när bollen har infogats, och återvända strax efter handtaget har hämtats.

Infogade bollar rulla i reservatet utbetalning, och när detta är full (det håller 39 bollar) de faller ner en "parkeringsgarage-rör" i ett cash-box (OK - myntvalör bollar, men du får drivan...).


SPEL TIMERN

Timern är skyldig att kontrollera spelet sekvensen efter handtaget har hämtats. Det visar en lång cam som släpper tre hjulen en i taget och sedan släpper betala ut vaggan. Timern används en växellåda som drivs av en vikt (bildas från fyra däcken medellång hjul) och använder en K'Nex ratchet.

Cam sträcker sig över alla tre rullar och har byggts av vita kontakter som hålls samman av vita stavar. Alla vita kopplingar (förutom i slutet kära) har minst två vita stavar fastspänning till den föregående och nästa, vita stavar som stapplade längs. För att se till att de vita stavarna är greppas som tätt som möjligt, har gröna stavar placerats i varje Tom vit-kontakt-kortplats. Resulterande enheten är lång, stark och motståndskraftig mot vridning. Ett exempel på byggnadssätt (utan några gröna stavar) kan ses i den 13: e (tredje från slutet) bilden.

Vita stavar fungerar bättre än någon av de andra längderna eftersom utstickande ändarna passar mellan de vita kontakterna samtidigt gripande kontakterna tätt längs cam.

Cam är ganska svårt att konstruera eftersom många av de vita stavarna måste införas i två intilliggande vita kontakter platser samtidigt. Hemligheten är att använda en annan stav för att tryck vit staven på plats genom att trycka längs dess längd.

Maskinens cam kan ses i aktion i videon från 3m 52s.


HANDTAG

Mycket av storlek och vikt i de föregående två maskinerna var tack vare chunkiness av komponenter, särskilt handtaget som hade att lyfta en tung vikt.

I denna maskin, handtaget är lätt och tunn, och som ett resultat har att ha en guide så att det inte böjer för mycket. Nackdelen är att inte kan stödja den tunga vikten som krävs för att returnera den till sin startposition. Spelaren förväntas därför hjälpa handtaget för att återvända - detta är inte ett problem eftersom det är instinktiva ändå. En växellåda med ett svänghjul används för att dämpa handtagets avkastning. Den vikt som hjälper till att återvända handtaget består av tio däcken stora hjul, staplas upp på en grå spö.


HJULEN

I de tidigare två inkarnationer av maskinen, hjulen byggdes utan hänsyn till deras slutliga vikt, som kräver en stor styrka att snurra dem, och tunga bromsar för att sakta ner dem.

För att göra hjulen så lätt som möjligt i denna version av maskinen, är antalet anslutningar på utsidan av hjulen minimal, symbol korten som används för att tillhandahålla viss styvhet. Symbolerna har inte varit laminerat, igen för att minska vikten.

Reel bromsen består av kopplingar i stället för ett hjul, vilket minskar krävs bredd, återigen bidrar till att minska vikten.

Bredden på varje hjul församling är en röd stav (plus dess kontakter). I den första frukt maskinen var bredden som gick med röda, blå och vita stavar, och i den andra som gick med röda och gröna stavar.

Dessa mindre, närmare-ihop hjulen har aktiverat en smalare maskin som ska byggas.

I tidigare versioner av maskinen höjdes en tung vikt när handtaget drogs, och sedan det släpptes, den kraft som används för att snurra hjulen. Detta gjorde komponenterna chunky och tung, öka storleken och vikten av maskinen.

I denna maskin är det den nedåtriktade kraften på handtaget som används för att snurra hjulen. Det har den nackdelen att en mild dra producerar knappt någon spinn, men i praktiken spelare tenderar att inte göra detta - men Hej, detta är en rolig konstruktion, inte en kommersiell spelautomat!

Ibland (inte så ofta) en reel stannar mellan symboler. I tidigare versioner av maskinen hade kunnat leda till en oväntad betala ut, men med en felande rullen kommer att vara stötte på plats om det annars skulle leda till en tvetydig storlek på win.


PAY-OUT

När hjulen har slutat, sänks en utbetalning vagga att testa djupet av den arrangera i rak linje slots i hjulen, ju djupare de grundaste slot desto högre utbetalning. Vaggan är sänkt försiktigt (med en växellåda med en K'Nex ratchet) så att chocken inte rubba den utbetalning utgåvan. Det är viktigt att vaggan inte böja eller snedvrida (annars utbetalning kan vara oberäkneligt) och därför är det ganska tung och robust, om än fint balanserad.

Bollar frigörs genom att låta dem rulla ner en ränna. Det finns en barriär i slutet av ränna, och andra hinder mellan andra och tredje, fjärde och femte och åttonde och nionde bollar (se 10: e bilden).

Om vinsten är två bollar, vagga (som är ledad på mitten) sänks på hjulen så att slutet barriären lyfts högt nog för att släppa två bollar, men inte så hög att barriären mellan andra och tredje bollar lyfts också.

Om att vinna fyra bollar, sänks vagga lite mer så att de två första hindren lyfts.

Om att vinna åtta bollar, får barriären mellan fjärde och femte bollar upp också.

Barriären mellan åttonde och nionde bollar får endast upp i början av varje omgång, när någon betalat ut bollar fylls. När detta lyfts, lyfts de andra och tredje hinder också, den första barriären kvar där det är så att inga bollar Kavla ut.


SLUMPMÄSSIGHET

Den viktigaste källan till slumpmässigheten kommer från den kraft med vilken dras handtaget - desto större kraft, desto snabbare hjulen.

Den andra huvudsakliga källan kommer från förseningen mellan dra handtaget (som börjar hjulen snurrar) och skicka tillbaka det, eftersom spelet timern startar bara när handtaget har returnerats.

I praktiken är kombinationen av symbolerna i slutet av ett spel oförutsägbar.


SIFFRORNA

Symboler på varje hjul och awards, är:

Rulle 1 rulle 2 rulle 3
8 8 8 A W A R D S
2 4 0
0 2 2 888 = 8 bollar 488 = 4 bollar 2 ** = 2 bollar
8 0 0 884 = 4 bollar 484 = 4 bollar * 2 * = 2 bollar
4 8 0 848 = 4 bollar 448 = 4 bollar ** 2 = 2 bollar
8 4 4 844 = 4 bollar 444 = 4 bollar
2 0 0
4 2 2 där * är en symbol med röda linjer, dvs inte 0

och så är antalet symboler på varje hjul:

Symbol 1 rulle rulle 2 rulle 3
8 3 2 1
4 2 2 1
2 2 2 2
0 1 2 4
- - -
Totalt 8 8 8

Antalet sätt av vinnande 8 är därför 3 x 2 x 1 = 6

Antalet sätt av vinnande 4 är antalet sätt att få 4 eller 8
på alla tre hjulen minus antalet sätt av vinnande 8,
dvs 5 x 4 x 2 - 3 x 2 x 1 = 34

Antalet sätt av vinnande 2 är antalet sätt att få 2, 4 eller 8
på alla tre hjulen minus antalet vinnande 4 eller 8,
dvs. 7 x 6 x 4-5 x 4 x 2-3 x 2 x 1 = 128

Det finns 8 x 8 x 8 = 512 kombinationer, och därför är chansen till en vinst
(6 + 34 + 128) / 512 = 0,33

och den förväntade avkastningen
(6 x 8 + 34 x 4 + 128 x 2) / 512 = 440 / 512 = 85.9%

Relaterade Ämnen

K'Nex Fruit Machine (Mark 2)

IntroduktionDetta är en fungerande frukt maskin som har blivit nästan helt från K'Nex - endast icke-K'Nex komponenterna är etiketterna och två små gummiband. Ingen av K'Nex bitar har ändrats på något sätt.Något mindre än min första version, det använ...

K'Nex Fruit Machine

Detta är en fungerande frukt maskin som görs nästan helt från K'Nex. Det är så stor att det kommer att stanna kvar i rummet (som har ett betonggolv) för någonsin.Maskinen betalar ut i bollar, storleken på vinsten är den lägsta siffran som visas på de...

K'netic energi - K'nex Ball Machine

K'netic energi, och största och mest komplexa K'nex Ball Machine hittills!Klicka här för att se en video av en boll går igenom varje sökväg:http://www.youtube.com/watch?v=MS8Upr...Här är några statistik om maskinen:-över än 25 000 stycken-5 liftar-4...

Retrograd-A K'nex Ball Machine

damer och herrar (och Instructables roboten också), jag är stolt att presentera min fjärde ball maskin på denna webbplats. Retrograde innehåller alla kunskaper och inspiration jag har fått hittills. Retrograde innehåller dessutom vissa helt nya eleme...

K'nex - Ray Gun Mark II instruktioner

Hej killar och slumpmässiga zombie fans och ja du inte ser saker, ja det är först någonsin strålpistol Mark II att göras av K'nex på Instructables och jag gjort också instruktioner för det så du kan ha din egen.Innan vi går vidare vill jag tacka och...

K´nex Fruit Tray

Yum. Dina föräldrar är nöjda med detta Instructable. Detta är en "hälsosam K'nex instructable"!Om du har en massa frukt i ditt hus, och du äter won´t det...Än kan du göra detta!.När du kommer för att göra detta, Följ te bilder och anteckningar....

K'nex ball machine Maximum

Hej fellow Knex "missbrukare,Jag är stolt att presentera "Max", en "runt rum K'nex ball maskin", den största boll maskin som jag har gjort hittills. Det har tagit mig 7 månader att slutföra. Du får gärna ställa frågor om det."...

Under the Sea - A K'nex Ball Machine

För min femtonde instructable jag är stolt över att presentera Under havet.. .my senaste K'nex ball maskin! Denna boll maskin innehåller fyra hissar (inklusive en ny), åtta banor och några nya/ändrade element att matcha mitt vattniga tema. På cirka f...

K'nex ball machine Impossible

Hej du!Efter 10 månader av arbete, är vi stolta över att presentera vår största k'nex ball maskin: omöjligt! Detta är vår största k'nex ball maskin någonsin, och har: 13 banor, 7 liftar indelad i 2 nätverk. Hela går på 2 motorer, men en 3: e är nödvä...

Olympus tredje - K'nex Ball Machine

Detta är den tredje versionen av min K'nex Ball maskin, Olympen, numera känd som Olympus den tredje. Denna delen har en ny, 8 fot hög, kedja lyfte, 8 droppfot, loop och en korg spår. Det finns också en förbättrad pariserhjul spår. Den fjärde delen ko...

Clamor- a K'nex Ball Machine

Hej! Detta är högljutt, min musikaliska K'nex Ball maskin. Det är en post i gör det flytta tävling, så Överväg att rösta. Den innehåller klockor, trummor, en triangel och andra bullriga element. Det bästa sättet att uppleva maskinen är att titta på v...

Dragon Gem K'nex Ball Machine

Tornado96 is proud to present Dragon Gem!Detta är min största och bästa ball maskin hittills. Den har 3 nya hissar och 9 banor. En av det viktigaste funktioner är dragon animatronic. Alla 3 hissar är designade av mig och instruktioner kommer att lämn...

Full-Size K'NEX Pinball Machine

This is a project I have been working on in my spare time for the last 2 months. Jag har alltid varit en mycket stor pinball entusiast och beslutat att lägga min K'NEX och teknisk bakgrund att använda. Jag började med en enkel rektangulär form bit st...

Indecisive A k'nex ball machine

Min mest episka k'nex maskin, Indecisive!den har 8 banor, 3 hissar, och är min bästa full skala knex ball maskin!Den har 5,385 bitar!Hoppas du njuter!...

K'NEX Robotic passar Mark II

detta är den andra robotliknande kostym, eller kenexoskeleton som jag har designat av K'NEX. Det är en helt omarbetad version av min första kostym, med undantag för hjälmen, och är starkare och mer rörlig. Det tog ungefär ett år att skapa och består...

K'nex Ball Machine "Exodus" Update

Japp, en ny boll maskin kommer snart! Idag började jag bygg och... fick massor mer gjort än jag väntat till. Jag har tillbringat ca 5 timmar såra mina händer och sitter på mina knän gör detta!Det kommer att ha 2 nätverk och antingen 4, 8 eller 12 ban...

K'nex Ball Machine Impossible Preview

Hej! Välkommen till förhandsvisningen för våra k'nex ball maskin omöjligt! Dessa är bara några coola bilder av maskinen. När den är klar, kommer du att kunna se bättre bilder. Desto bättre att göra det mer suspensing!Så länge vi har arbetat på denna...

K'nex Ball Machine Legacy Update

Hej alla! Här vad jag har gjort på min andra K'nex ball maskin, som kallas Legacy. Tyvärr kunde jag inte att helt avsluta det i tid för tävlingen. Så, jag bestämde mig att göra detta för att visa er vad jag har gjort hittills. Arvet har för närvarand...

K'nex Ball Machine: Concatenation (Pictures)

Jag byggde en K'nex ball maskin som jag kallar sammanfogning. Den har 3 nätverk och 10 banor. Det fungerar inte och mina andra bollen maskiner, men jag tycker det är coolt ändå! När man bygger sammanfogning, jag försökt något jag aldrig gjort förut:...