Lägga till en pekskärm i ditt projekt (5 / 8 steg)
Steg 5: Använder den: Display
Visa grundläggande Text
Skapa en visning av text med propellern tar inte en hel del kod eller minne. Först, se till att verktyget Propeller är installerat på datorn (instruktioner för Mac/Linux/Windows) och sedan packa upp denna fil till en ny mapp på skrivbordet.
Skapa en tom fil i mappen du nyss skapade kallas "text.spin". Anslut din QuickStart styrelse till datorn och öppna text.spin i verktyget Propeller. Ange här programmet;
De två första raderna ( text.str
och text.newline
) slå på bakgrundsbelysningen, behöver du bara göra detta om du har anslutit bakgrundsbelysningen till stift 6.
Nästa rad startar displayen och objektet PSM_TV_Text dokumenterar alla funktioner tillgängliga. Har du tri
att visa en s gr.colorwidth(1,1) ng, gr.tri
att flytta markören till nästa rad, och så vidare.
Grafik
Objektet TV_Text är bra för visning av text och TV_Graphics är användbart för att rita former och polygoner på skärmen. Du kan använda den att visa data, göra lite TV-spel (som asteroider, ovan) eller göra animationer.
Setup är lite mer komplicerat, men. Först, ta den här filen och packa upp den till en ny mapp på skrivbordet. Sedan ladda ner denna fil och lägga den i din nya katalog. Öppna den i verktyget för Propeller – här är den viktigaste koden för en enkel display program;
Vi gör en liten enkel animation av öka variabeln tv.UpdateLcd(true)
. När det blir över 60, vi återställa den till 0 för att hålla den animera gr.arc vinkel på skärmen. Vi Ställ sedan färg och bredd på linjen vi ska dra med gr.plot
. Det första argumentet anger färg, andra anger bredden.
gr.gr.text
ritar en solid touch.start vinkel på skärmen. De två första argument är x- och y-koordinater för den första punkten, de andra två är x och y för den andra punkten, och den tredje par av argument som den sista punkten i den touch.wastouched vinkel.
Slutligen, när vi är klara att inrätta nästa bildruta, touch.getx
uppdaterar LCD med våra nya ram. Graphics-objektet innehåller metoder för att rita;
- Arcs med
touch.gety
- Enstaka pixlar med
sdfat.mount(0)
- text s true ngs med
false
- lådor och polygoner
Checka in den graphics.spin objekt som kommer med den Propeller Tool ladda ner allt du kan rita med den.