Lösning: N64 patron förlorar spara filer
Utan dröjsmål jag dök patronen till min N64 och spelade för en bra två timmar. En liten stund senare, jag vände N64 på igen för att fortsätta mitt äventyr men min spara filen var helt raderas! Jag blev mycket besviken.
Med en del arbete kunde jag återställa funktionen Spara till OoT. I den här guiden kommer jag visa en metod som troligen kommer att lösa ditt problem om du är samma symtom som jag var.
Denna guide är inte bara relevant för OoT, men andra spel som använder metoden batteri/SRAM i spara dina spel. Läs vidare för att läsa mer.
Några tekniska detaljer om N64 patroner:
Efter att jag upptäckte problemet med min OoT, beslöt jag att göra en del efterforskningar. Vad jag hittat är att många av de Nintendo 64 spel (inklusive OoT) används en typ av minne som kallas SRAM. SRAM står för statisk Random Access Memory. En mycket relevant egenskap när det gäller denna typ av minne är att det är flyktiga; vilket innebär att det kommer att förlora alla sina data när makten är avskuren till den. RAM i datorn är på samma sätt. Alla små processer som ditt RAM-minne hölls förloras den andra datorn stängs helt.
Dock ditt spel kan komma ihåg alla dina prestationer, sköldar, vapen och rupier eftersom den drivs internt av ett litet mynt batteri. Dessa mynt batterier kan pågå mycket länge, men som alla batterier, de kommer att dö. Det är lätt att gissa att den andra detta händer, alla dina sparade data går förlorad.
En annan populär metod minne för N64 spel är EEPROM, där allt lagras på en liten IC och är beständiga.
Om ditt spel använder EEPROM, blir denna guide till liten nytta för dig eftersom OoT SRAM och förfarandet för EEPROM skulle vara mycket svårt (eller så skulle jag tro). Så hur vet du om huruvida ditt spel har SRAM eller EEPROM? Det faktum du hittade denna guide antyder faktiskt att du har SRAM. EEPROM chips har mycket längre medellivslängd än batteriet i en SRAM patron. Om ditt spel har EEPROM, är det tämligen osannolikt du någonsin har problem i spara dina spel.