Med Maya att snabbt skapa en professionell produkt gör för Shapeways (5 / 12 steg)
Steg 5: Ställa in rätt skala och position av våra dragon
Varför gjorde vi scenen så stor medan våra dragon är så liten?
Eftersom vi kommer att använda Mayas inbyggda Mental Ray renderer skapa vår bild, är det viktigt att inrätta vår scen objekt till en realistisk skala. Herr förlitar sig på dessa verkliga världen avstånd när du utför beräkningarna som nödvändig belysning. Enkelt uttryckt, om dina grejer är vägen ut ur skala, hittar du dig själv konstnärligt kompensera för det senare. Ingen vill ha det: o
Aaaah, varför planet skär min dragon i halv? (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Din modell import för din scen på (0,0,0) ursprung. Låt oss flytta och skala upp. 8 inches (20.32 cm) är en bra realistiska storlek att arbeta med. För vår scen, ange följande värde för draken:
Om du använder Stanford Dragon, Ställ XYZ värden i skala till {30, 30, 30} i Attributredigeraren
Med hjälp av din egen modell?
Du kan använda den Skapa -> åtgärd verktyg -> avståndsverktyget skapa två Kabelsökare, Mät avståndet mellan de nedersta och översta hörn på din modell och skala det följaktligen. Kom ihåg att varje rutnätsenhet sätts till 1 cm. Du kan behöva flytta positionerare på plats så att de justeras på en enda axel. Se till att din modell är Y upp, aka, att basen av objektet vilande på på planet som det skulle visas i verkliga livet.