Med Maya att snabbt skapa en professionell produkt gör för Shapeways (8 / 12 steg)
Steg 8: Color Management - en linjär sinne kan vara vacker!
De flesta imaging yrkesverksamma har antagit ett linjärt arbetsflöde. För att uppnå detta, introducerade Autodesk inbyggt stöd för färghantering i Maya 2011. För att hålla denna tutorial snabb, kan du läsa mer om vikten av ett linjärt arbetsflöde och färghantering i en bra artikel skriven av Leif Pedersen.
För att få den snyggaste render, måste vi du aktivera färghantering och ange vyn färgprofiler.
Renderingsinställningar-> Common fliken -> Color Management kategori -> kryssrutan Aktivera färgmatchning
- Ställa in Standard Input profil till sRGB
- Ställa in Standard Output profil till linjär sRGB
Öppna din Render View -fönstret och gå till Display -> Klicka på Färgmatchning... och titta på din tillskriva redaktör på höger där den "defaultViewColorManager" -noden attribut visas
- Ställa in Bilden färgprofil till linjär sRGB
- Ställa in Displayen färgprofil till sRGB
Vad vi har gjort är att se till att alla inkommande sRGB färgrymd innehåll med en gamma 2.2 är att vara linearized innan rendertime till en gamma 1.0, eller en linjär sRGB färgrymd. När Mental Ray har gjort en bild i linjära sRGB, kommer Maya sedan ställa gamma tillbaka till 2.2 så korrekt visas på skärmen sRGB. Nu låt oss få till roliga grejer \o/