Monster hålla dans i mitt huvud...
Tänka på detta projekt, slogs jag av tanken att mest 3d utskrift projekt falla i (mycket allmänt sett) en av två kategorier - antingen utilitarist (redskap, reservdelar, fixar till en fråga) eller tchotchkes (reproducera pop objekt som din favorit star wars statyett, eller 3d utskrift en vas eller lampskärm) del av detta är utan tvekan det som all ny teknik , tills vi reda på vad vi gör, vi gör vad vi vet. Jag hittar i min situation, en sak jag vill göra och skränande, är prototyp saker - jag har en bra idé, men inget sätt att producera det eller kontrollera dess giltighet som en funktionell design. Detta projekt - del tchotchke, del utilitarist - var avsedd att sträcka inte bara min artist och design kotletter, men att sträcka min prototyping/tillverkning kunskap. Fysikens lagar, de tillgängliga utskriftsområdet på skrivbordet 3d-skrivare och samlade visuella estetik var centrala designöverväganden används när du skapar projektet.
I färdiga skick "monster" är en 3D ihållande motion skulptur, med en vev som drivande hjul med 12 tredimensionella skulpturer monterade den, varsin i en position som gör upp 1/12 av en dans animation slinga. Hjulet är begravd inuti en 3D skulptur av mitt huvud, som var skapade med 123D fångst, sedan redigeras för att stödja de inre hjul och kör mekanismerna. Bedriver sin verksamhet, stänger en användaren externa veven - när korrekt hastighet uppnås (motsvarande mellan 12 och 24 fps, beroende på hur smidigt du vill att animeringen ska visas.) POV tar över och det slutar se ut som en spinnrock, och blir ett dussin monster dans på plats runt på ytan av mitt huvud.