Mugg musik: Förvandla vatten till ett Instrument med Arduino och ChucK
Vad händer om du slå alla ledande yta till ett instrument? Gillar, säga... en mugg vatten? Bäst av allt, är det billigt; du behöver bara $1 värt extra elektriska komponenter (inte inklusive Arduino).
För detta projekt, min vän skörd och jag kombinerade Disneys Touché touch-sensing system med Arduino och sedan används ChucK för att generera musik baserad på input. Regnet faller försiktigt i bakgrunden, och när användaren närmar sig, de kan utlösa anteckningar i hela-Obs skala genom att vidröra muggen. Vidröra vattnet direkt resulterar i några härliga regndroppe-inspirerade, högfrekvent anteckningar. Slutligen, röra vattnet medan också tar en jordad ytan kommer att utlösa en blixt!
Några tacka-du är i ordning:
- Disneys ursprungliga Touché papper
- madshobye's Touche för Arduino Instructable
- madlabdk's github projektsom implementerar en mer läsbar, mindre effektiv kodning för data, som vi använde, eftersom det gjorde det lätt att mata data i ChucK
- Skaparna av ChucK, eftersom det är en awesome programmeringsspråket för syntetisera musik (OK, jag är partisk, det är från min skola)
FÖRKUNSKAPSKRAV:
Du hittar detta Instructable mycket lättare att följa om du har en grundläggande förståelse av kretsar. Dessutom, om du vill redigera den musikaliska beteendet, måste du använda ChucK språket.
Vanliga problem, saker att se upp för, etc:
Kontrollera att datorn är ordentligt jordad när du gör detta (e.g. plugg den in i en vägg). Annars får du några konstiga avläsningar. Du kan dessutom behöva ändra vissa värden i filen springshowers.ck för att detta ska fungera för dina personliga inställningar. Vi använde en vanlig keramikmugg.
GitHub:
En zip nedladdning av all kod finns på nästa steg, men här är github repo om du vill ladda ner koden från det också.
Fler projekt:
Kolla in min blogg på bonnie-eisenman.tumblr.com att se vad jag är upp till.