Nybörjarguide till OpenGL: Bygg din egen CAD-program
Min Autodesk Maya elevtillstånd löpt ut nyligen. Så jag gjorde vad någon skulle göra, bygga min egen 3D CAD-programvara (se upp Autodesk).
Så jag började skriva mitt program i C++ använder OpenGL, SDL och i ungefär en vecka, detta var resultatet.
Några av de (få) funktionerna:
1) stora visningsområdet erbjuder en perspektivvy din 3D sfären
2) i botten två visningsportar har front- och utsikt
3) du kan ångra några misstag (typ av)
4) objektet kan skalas i alla x, y och z koordinater självständigt eller alla på samma
5) du kan ta en skärmdump av din mästerverk
Som du kan se detta är en mycket grundläggande och begränsad ansökan, i denna ansökan kommer jag att förklara min process för att bygga programmet och hur jag använde OpenGL för att uppnå detta.
Om detta instructable: Målet med detta instructable är att introducera nybörjare till den spännande världen av datorgrafik och OpenGL. Detta instructable är skriven för att ge snabbt och enkelt följa steg jag används för att skapa ett mycket grundläggande CAD-program.
Jag har använt ingen OOPs begrepp och jag har försökt att hålla programmering så grundläggande som möjligt, men grundläggande kunskap om C++ krävs. Men om du har några frågor, tveka inte att kommentera och jag kommer att svara med bäst av min kunskap och försök att lösa ditt problem.
Notera detta är bara en grundläggande intro till OpenGL och SDL, men om du vill ha en mer omfattande och bättre guide till att göra apps i OpenGL, skulle jag rekommendera Antons öppna GL Tutorials, öppna länkar till webbplatsen amazon.
Min metod för att skriva koden rekommenderas inte, istället, jag har tagit med hyperlänkar på botten av varje steg som tar dig till den officiella OpenGL webbplatser och visar det korrekta sättet att använda funktionerna.
Jag hade gjort ett personligt mål att avsluta detta program i en vecka, så finns fortfarande en hel del buggar i bygga, men jag kommer att förbättra min kod när jag får tid att göra så.
Och naturligtvis, jag är inte ansvarig för eventuella skador på grund av min kod till din dator. kör min kod på din PC på egen risk.
Om du hittar några brister eller fel i koden, svara vänligen i kommentarerna och jag kommer att fixa det.