"Ormen" på en FPGA
Projektet avslutades för klassen ECE2220, vid University of Manitoba, under hösten 2015. Används under hela projektet är en Altera DE2 cyklonen IV ombord. Kodning görs med Verilog HDL via Quartus II.
.
"Ormen" är ett enkelt spel där användaren styr en orm äta objekt genereras vid slumpmässiga platser på lekplatsen. Snake blir längre och svårare att kontrollera de fler objekt den förbrukar. Du förlorar om huvudet av ormen kolliderar med sin egen kropp, eller om ormen träffar en av gränserna.
Spelet kommer från 1976 arkadspelet blockad [1], och varianter på spelet är fortfarande runt i dag. Till exempel i YouTube-webbplatsen, kan du spela snake över en video medan den laddar, och Google har gjort en doodle där du kan spela en något uppdaterad version av snake.
.
De fyra bidragsgivarna till detta projekt är:
Computer Engineering studenter: Daniel Lovegrove, Ian Sweetland
Elektroteknik studenter: Kristjan Jacobson, Roberto Alves
.
Vad behövs för att replikera detta projekt:
-Altera DE2-115 styrelse
-VGA kabel & monitor
-PS/2 tangentbord (ett USB-tangentbord med en PS/2-adapter kanske eller kanske inte fungerar, inte räkna med det)
-USB-kabel för att ladda upp program till styrelsen
-Strömkabeln till styrelsen
-Quartus II programvara för att redigera och öppna Verilog koden
.
Efterföljande steg förklarar funktionerna i spelet, och förklara VGA utgång/keyboard input för att ge framtida elever en bättre uppfattning om hur de fungerar och hur de i sina egna projekt. Dessa var de svåraste delarna av projektet att göra, eftersom det inte är en stor mängd användbar information på internet för att genomföra dessa funktioner med Verilog.
.
** Främst, försöker detta instructable vara en koncis riktlinje för framtida projekt-publiken som behöver en referens för olika moduler, och för att förstå mer av funktionerna i FPGA styrelsen.
[Källkod är på den sista sidan (referenser)]