Otidsenlig ljud effekt enhet: Spring Reverb
Som en del av min hemvist på piren 9 Workshop utforskade jag analoga rötterna av vissa ljudeffekter som mycket är vardagsmat i världens nuvarande digital musik. Målet var att återskapa dessa effekter som de skulle ha utformats i florentinsk workshops på 1500-talet; gå ett steg längre än funktion, innovatörer som Galileo att utforska och demonstrera vetenskapliga fenomen som verkliga konstverk.
Den första effekten att jag valde att ta itu med var reverb.
Reverb har varit standard i ljudinspelning och liveframträdande i decennier, och är i grunden en kort svans multi-Tap echo som läggs till en audio signal. Effekten kan variera någonstans från en fin grönskande, full ljud läggs till sång som när du sjunger i ditt badrum till en hård, tinny och robotliknande ljud som låter som du sköt en skrikande Dalek i en kanjon.
De tidigaste formerna av reverb används i inspelningsstudio var tallrik och spring reverb. I grund och botten dessa skulle fungera av mekaniskt transducing ljudsignalen till en metall fjädrar eller på ett stort ark av metall och sedan elektriskt plocka tillbaka det upp någonstans längs distansera av plattan eller våren. Detta skulle medföra metallen som "reverb"-erate och reflektioner av ljud inom materialet skulle orsaka ekon. Dessa tidiga reverb enheter var oftast monterad inuti en isolerad tank eller om du vill både förlänga Eka och hålla ut oönskade ljud.