Professional RIAA utjämning med analog elektronik
Vad betänkandet handlar om
Eftersom jag är en riktig audiofil och en elektronik entusiast, försöker jag ofta kombinera båda. De flesta av mina projekt handlar om några analoga elektroniska saker, där jag försöker få bäst av ljud poster. Målet är å ena sidan kretsarna, men å andra sidan den grundläggande kunskapen om elektronik och dess användning för ett optimalt ljud med mer eller mindre enkla kretsar.
Ljudsystem är förutbestämd för enkla elektroniska kretsar, eftersom de bara behöver en linjär frekvens beteende upp till 15 Hz - 25 kHz och det är möjligt att bygga upp riktigt bra enheter med billiga och små OpAmps och en hand full av motstånd och kondensatorer.
I detta projekt, kommer att jag berätta några grunderna om vinyl inspelningar och nödvändiga utjämningen av posten. Allt i allt detta hamnar i en förstärkare kretsar med 4 OpAmps och några ytterligare element som en enkel förförstärkare och magnitud korrigering över frekvens för att få normalt ljud tillbaka. Jag gör inte projekt som detta eftersom jag vill ha en perfekt lösning. Jag vill lära sig något och hitta möjliga lösningar på problem som inträffar medan jag arbetar på det gäng. Detta projekt är fortfarande öppen och det finns alltid utrymme för vissa förbättringar, så bara lämna kommentarer med frågor, kommentarer, etc..
Något allmänt om vinylskivor
Eftersom det var möjligt att spela in data (t.ex. musik) på medier som vinyl, hade ingenjörer att tvinga på en största problemet med den tekniska processen för spårsvarvning dessa data i en vinyl skiva:
för att få samma omfattningen av utsignal, hade de låga frekvenserna räfflade linjer vara mycket stor, medan de höga frekvenserna skulle vara mycket liten. Detta är fallet, eftersom den (upp och ner) rörligheten för små skivspelare nålen, som översätter denna rörelse till en spänning, behöver denna stora rörelse vid låga frekvenser för en liknande storlek i medlet-spänna frekvenser. Spårsvarvning skulle sådär slå gränserna för fräsen samtidigt få en uppteckning på vinyl.
För att bli av med detta problem, de låga frekvenserna var kapade lite mindre, medan de högre frekvenserna var kapade med lite högre magnitud (allmänna: betoning).
Tänk dig nu en linjärt arbetande behandlingen teknik, som översätter signalerna som de är från posten:
--> de låga frekvenserna är försvagade
-> de höga frekvenserna förstärks
--> frekvensen kurva är förvrängd!
I början av inspelningar hade inspelning companys sina egna normer för en emphase frekvenserna för en bra inspelning. Som ni kan föreställa er, detta resulterar i en mer eller mindre kaotisk förvrängd frekvens kurvor och fast det var svårt att de-emphase posterna för en korrekt uppspelning hemma.
Den så kallade RIAA (Recording Industry Association of America) nu etablerat en standard med en standardiserad utjämning att förbättra den allmänna ljudkvaliteten på vinylskivor. Detta RIAA-kurvan är fortfarande relevanta sorten av utjämning kurva, har vi att överväga, när vi tänker på spelar vinylskivor.