Retro Raygun: förverkliga en prop genom CAD (14 / 15 steg)
Steg 14: hölster
Som avslutar pistolen. Det behövs också ett hölster för enklare och bekvämare visning på en insamling. Inspirationen var bland annat tydliga hölster bärs av Wilma Deering på 1970-talet Buck Rogers TV-serien.
Tydlig vinyl och vita pleather fungerade inte själva. Ray gun har helt enkelt för många delar som sticker ut (som skålen på framsidan) och den fångar på ett mjukt hölster. Så jag var tvungen att flytta till standard. ett hårt skal hölster. Som, när skalet är gjord, kan täckas i vad långt önskas. Jag kunde sticka med min ursprungliga avsikt av transparent fönster bara genom att avslöja den underliggande strukturen.
Första steget var passande. Jag gjorde modeller med papp (och pappershanddukar och när jag trodde att ett mjukt hölster fortfarande skulle fungera). En av dessa modeller blev basen av den äkta varan. Eller snarare, för pengarna.
Det viktigaste verktyget här var vakuumformning maskin. Ett praktiskt verktyg i kit för många prop beslutsfattare, och en av verktyg som finns på TechShop. En bock måste vara tillräckligt stabilt för att ta trängseln av 16 PSI, plus med plast uppvärmd nära smältpunkten.
Buck började i detta fall med kartong remsor hölls tillsammans med silvertejp. Detta var då fylld med wadded upp tyg för stabilitet och belagda med Bondo. Flera slipning steg och åter coat senare, buck var tillräckligt smidig och stark nog.
Detta är en mycket snabb metod. Den stora bristen är eftersom du arbetar från den önskade dimensionen ut, den sista punkten är större än önskat. En bättre strategi är att stärka utsidan av referens skalet (silvertejp, pepakura eller vad) sedan fylla som med gips (eller ännu bättre hydrocal, som gör bättre i vakuumformning maskin). Detta gör du master närmare till dimensionella.
I varje fall drogs hölster skalet i PETG. Den böjda sidan den platt kropp som vetter mot sidan skars av skrot och det hela som limmas ihop.
Sedan kämpade min Bernina 830 och jag för nästan två dagar att göra ett snyggt jobb med att dra vita pleather runt saken. Om tiden hade varit hårdare, skulle jag har bara använt Varmlimma. Som det var, några av stygnen är dekorativa och dölja en varmt lim lösning, men tyget är faktiskt falsade för att drapera runt form.
Det sista steget var att skapa utfyllnaden för insidan. Detta var vita skjortor, hand-quiltad på Bernina. Med, strimlad av alla saker, bomull bollar; Jag hade inte tid att göra en annan tygaffär köra för korrekt vadd.