Skapa animering och spel: kapitel 2 spelenheter
Att skapa animering och spel: kapitel 2 spelenheter
Denna serie kommer att dyka in med Propeller microcontroller baserat system för att skapa din egen grafik, animering och video spel. Jag antar att du bara har en mycket grundläggande kunskap om microcontroller programmering och tar dig steg för steg från början med en enda prick till skapandet av flera TV-spel som ger dig bra exempel för att komma igång med egna idéer.
- Kapitel 1 komma igång
- Kapitel 2 spelenheter
- Kapitel 3 Lightcycles
Om du inte har läst föregående kapitel, gå tillbaka och granska den först med länken ovan då fortsätta med detta kapitel.
I det sista kapitlet vi infört dig till några hårdvara alternativ, infört dig till programmeringsspråket Spin, verktyget Propeller, och du började arbeta med grunderna i SLUG grafikdrivrutinen för propellern.
Denna tid vi kommer att titta på-spelenheter och hur de i ditt spel skapande. Vi kommer specifikt att använda Wii controller anslutningen (finns på Propellerpowered VGAplus, VGAplus256 och Quickplayer Extreme produkter) och PS/2 tangentbord. (finns på VGAplus, Parallax Demoboard och Human Interface Board) Spelenheten föraren använder vi faktiskt stöder flera andra möjliga styrsystem inklusive NES, Parallax C3 NES och N64 styrenheter utan att mer än en enda rad kod,
I slutet av detta kapitel, bör du ha en bättre förstå av flera Spin programmeringsbegrepp samt upprätta i början av ett enkelt spel.
Låt oss hoppa rätt i!
Första Ladda ner källkoden för detta kapitel och extrahera den till en ny tom mapp. Vi kommer att arbeta från så pass broschyren.