Skapa en 3D Steampunk gitarren dekal (2 / 6 steg)
Steg 2: Skapa en 3D Mockup
För det första behövde jag en mockup av en guitarbody i 3D. Detta sätt jag kunde arbeta icke-förstörande och få idéer ut snabbt! Håller på att söka efter en bra referens foto hittade jag måtten för en Telecaster guitarbody. Det är lätt att hitta, bara Google det. Tekniska ritningar kan också hjälpa dig att skapa 3D-version av kroppen. Det visar verkligen hålrum av gitarr etc. Bra grejer! Dessa mätningar behövdes senare för när jag skulle göra min sista modell. Mer om det senare.
Jag modelleras kroppen av en Fender Telecaster från referens foto som jag hittade på nätet. Jag tänker inte gå in i modellering sig här, som är utanför ramen för denna tutorial. Du kan modellera det i någon 3D-paketet du som (Modo/Rhino/3DS Max/Maya/Zbrush etc). Jag skulle bara vilja arbeta i Zbrush av skäl som kommer att vara uppenbart senare. Efter att jag hade kroppen, jag snabbt modelleras (inte detaljerade) några platshållare för scratchplate, rattar och kontroller, mickar. Detta är nödvändigt för att få en bra uppfattning om var att sätta saker senare.
Som ni ser på bilden här, jag gjorde några hålrum och redan fyllt det med objekt. Jag insåg att jag skulle ha mycket kontroll över de särskilda formerna jag ville på min gitarr eftersom jag planerar på att göra det i en graphicseditor (som Photoshop/GIMP). Så i stället att göra formerna för min gitarr i Zbrush och tydligt maskerade ut allt på kroppen, hålla avstånd från kanten och arbetar runt knoppar, pickuper, scratchplate. Jag inverterad som maskeras och sköt allt lite tillbaka in i kroppen. Nu har jag stor hålighet i min 3D guitarbody som jag kan infoga objekt, pratade skapa det djupet vi om.