Stokastiska stickning
Medan du arbetar på en tröja för de flesta av November, jag slogs med en idé: vad skulle stokastiska stickning se ut? Det är, hur skulle det se ut om du slumpmässigt beroende på tillståndet för varje stygn beroende på en sannolikhetsfördelning? Jag var särskilt intresserad av en linjär övertoning, chansen att varje stygn som en sticka eller en aviga baserat på vilken rad är det i. Börja med alla stickor längst ned som du får högre, mer och mer stygn är porlar tills den översta raden är 100% aviga. Jag gillar verkligen att spela med textur, och jag tänkte att det kanske ser ganska cool. Så efter avslutad tröjan, började jag spela.
Den första frågan var hur man skapar mönstret? Jag kunde har utarbetat ett system med tärningarna, men det låter riktigt besvärligt. Du skulle behöva göra något liknande rulle 2d 10 för varje stygn, jämföra det värdet med ett tröskelvärde som bestämdes av antalet rader. Att vara programmerare, beslutade jag naturligtvis som var något bäst att lämna till en dator. Så jag skulle kunna lägga ett visualiseringssystem, för att få en uppfattning hur fördelningen skulle se ut, att jag fick justera parametrar oändlighet innan även gjutning på.