Utveckla diafilm med C-41 kemikalier AKA E-6(-)
I detta instructable, vi kommer att utveckla diafilm som normalt använder den E-6 kemiska processen med en vanlig svartvit film utvecklare och färg negativ film processen (C-41) kemikalier. Resultatet blir en positiv bild som kommer att närma sig kvaliteten-av E-6 framkallade filmen. Jag vill kalla detta "E-6(-)" eftersom det finns definitivt minus till processen. Exemplet jag använder är för 35mm film, men processen fungerar för alla storlekar. Jag uppfann förvisso inte denna teknik. Grunderna har sparka runt på internet ett tag, men som E-6 behandling verkar vara försvinner, en alternativ teknik kan vara till nytta.
Även om denna teknik har varit sparkar runt på nätet ett tag, en Flickr tråd som jag inte kan hitta just nu startat min nyfikenhet. Jag hoppas du hittar det ett intressant alternativ utveckla processen.
Vad är diafilm?
Diafilm kallas också positiva, krom eller öppenhet film. Slutresultatet är att filmen blir den slutliga positiva bilden och är oftast monterad i kartong bild fästen. Dessa "bilder" används sedan för att borra tonåringar i hem bildspel av bröllop och semester från år gått. Som använder har länge varit ersatts av online bildspel, men filmen har hållits runt på grund av dess enastående skärpa och klarhet.
Hur utvecklas normalt diafilm?
Diafilm skickas normalt ut till labs där filmen bearbetas genom en kemisk process som kallas E-6. Processen är en av de mer komplexa kemiska utveckling regimerna nu när K-14 (Kodachrome) är ett minne blott. Hem utvecklare kan köpa kit som kan ha så många steg som sex; emellertid några av stegen kan kombineras för att göra det minst lika enkelt som standard C-41 utveckling.
Varför skulle jag vilja att utveckla min diafilm så E-6(-) sätt?
Några anledningar;
1. C-41 kemikalier är oftast billigare än E6 kemikalier. 1 Liter är till exempel från Freestyle foto, Tetenal Colortec E-6 Kit - $70 och kommer att utveckla 12, 36 exponering rullar film. Tetenal C-41 färg negativ behandling Kit - 1 Liter kostar $50 och kommer att bearbeta samma antal rullar.
2. för hem utvecklare har E-6 kemikalier en kortare hållbarhetstid än C-41 onced blandad till arbetande utspädningar. Även om kemikalierna som E-6 blir bättre, har de uthållighet i C-41 kemikalier vid förvaring.
3. E-6 bearbetning blir allt svårare att källan. C-41 är mycket mer tillgänglig och kan hittas i nästan alla platser i världen.
4. mitt personliga skäl för att fullfölja denna teknik är att jag har ett gäng mycket föråldrad diafilm som inte kommer att fungera som bra även med ordentlig E-6 bearbetning. Jag ville hitta ett billigt sätt att producera funky resultaten jag värdesätter. Denna teknik möter min mycket stränga standard för "bra nog".
Vad blir resultatet av denna "special" E-6(-) process?
Det kommer inte att vara perfekt. Eftersom denna process simulerar E-6 processen med billigare kemikalier, skärpa och mättnad av filmen kommer att vara där, men bilden kommer att ha en bestämd rösterna (en enhetlig färg skift). Även om rösterna skulle definitivt vara märkbar om du projicera bilderna, kan bilden lätt korrigeras när du skannar bilder. Jag har hittat att funktionen "auto färgkorrigering" fixar 90% av bilderna. Resten kan finjusteras i den manipulation programvaran du väljer.
Är inte detta bara "Cross-Processing?"
Ja med en "och" eller nej med ett "men". Fullständig kors bearbetning av bild är film bara bearbetning diafilm som C-41. Detta är en populär sak att göra i mode, konstnärliga och hipster samhällen. Det resulterar i grälla, överöstes, hög kontrast och andra världsliga negativa bilder. Bearbetning diafilm som svart och vitt ger en svart och vit negativt. Denna speciella E-6(-) process kommer att ge en positiv bild precis som E-6 bearbetning.
Skjut film + E-6 = färg bilder
Skjut film + C-41 = färgnegativ + extrem färgskiftningar + extrem kontrast
Skjut film + svartvitt bearbetning = svartvita negativ + dålig kontrast
Skjut film + B & W + C-41 = färg bilder + liten färg SKIFT