Vektorer ras spel (carrera de vectores) (3 / 8 steg)
Steg 3: Regler (reglas)
Se sortea el orden de salida, o se besluta en gusto. El orden ingen influye demasiado sv el resultado de la carrera.
Cada jugador dispone de un coche de carrera, representado por un vektor de longitud 1 al iniciar (ver imagen), con inicio sv la línea de largada. La longitud företrä la velocidad. Sv cada jugada cada coche domstolstvist sv una intersección del cuadriculado.
La velocidad podrá ser aumentada, disminuida o desviada en 1 cuadradito sv cada tiro.
Esto significa lo siguiente: para determinar la nueva posición y nueva velocidad del auto se deberá proyectar el vektor una vez hacia adelante (con una regla, de ser necesaria), y luego el jugador elegirá una intersección cualquiera de las 8 que rodean la punta del nuevo vektor.
SI la proyección del vektor, ANTES de aplicarle la modificación, quedara fuera de la pista (se considera como límite de esta el borde yttre del trazo), el auto se exportdeklara despistado. Por eso es necesaria mantener una velocidad que permita tomar la próxima curva synd despistarse.
------------------------------------------
Innan du börjar spela bör du gå igenom instruktionerna för nybörjare att ta hänsyn till. Du kan slänga start ordningen eller besluta det du vill. Ordningen påverkar inte för mycket på resultatet av loppet. Varje spelare har en racerbil, representeras av en vektor av längd 1 att starta (se bild), början på startlinjen. Längd motsvarar hastigheten. I varje skott slutar varje bil vid en skärningspunkt i rutnätet. Den kan vara ökade, minskade eller avleds i en liten ruta på varje skott. Detta innebär följande: för att avgöra den nya bilen position och nya bil hastighet, vektor bör projektet framåt en gång (med en linjal, om det behövs), och då spelaren kommer att välja en korsning bland 8 runt spetsen av ny vektor. Om projektionen vektorns innan modifiering, bo utanför banan (anses vara gränsen för den yttre kanten av linjen), deklareras bilen borta. Därför är det nödvändigt att upprätthålla en hastighet som gör nästa sväng utan sidospår.