2.4 G M2M RF UART modul Debugger Användarhandbok (3 / 4 steg)
Steg 3: Kommandolista
Skriv Loc-Id:
Om du vill ändra du Loc ID, Använd denna knapp. Kommer den att köra "= 900" kommandot.
Skriv adress-Id:
Om du vill ändra din adress, användaren den här knappen, kommer den att köra "901" cmd. Ange arbete läge: The LC-3000 har 3 power läge:
"0: full hastighet-läge", i det här läget modulen kommer att bo i mottagningsläge i normal, detta läge har minst kommunikation latens och högsta hastighet, men max strömförbrukning.
"1: Energisparläge", i det här läget modulen kommer att bo i viloläge och kommer att vakna upp att ta emot data varje 1 SEK, LC-3000 i enlighet med ca 1:10 vakna och sova förhållandet att arbeta för att se till att förutsättningen för kommunikation som möjligt till rädda förmåga förtäringen. I det här läget om MCU skickas data till modulen modulen kommer att vakna omedelbart utan dröjsmål.
"2: sleep Mode", i det här läget modulen kommer att stanna i viloläge, och endast kan vakna när få dataformulär MCU. Det innebär om du ställer in LC-3000 i detta läge, det inte kan kan ta emot data form RF, det bara används data som skickas ansökan men minst strömförbrukning.
Här uppgraderingsläge:
ENDAST tillgänglig för MASTER, The LC-3000 har en mycket viktig funktion är kan remote ladda upp skiss via Arduino IDE, detta kommando används som skickas den andra sidan till posten uppgraderingsläge. Ladda upp data via Arduino IDE sedan LC-3000 M2M-läge är inte transparent sändning, så detta kommando kommer att byta Master och målet slav i P2P läge, och sedan skickas.
En tid den andra sidan är vistelse i energisparläge, det kommer inte kan ta emot det kommandot och svar omedelbart, så här kan du ange en timeout (enhet: S), till exempel 10S, befälhavaren kommer att bo i uppgraderingsläge för 10 SEK och fortsatt skickade kommandot till slav, om slaven fortfarande inget svar till tid upp, befälhavaren att ge upp och tillbaka till M2M-läge. Om post uppgradera Slavläget, det kommer att avsluta uppgraderingsläge av nedan sätt:
Ladda upp skiss lyckas, slav kommer dra låg DTR stiftet för att återställa MCU.
Master ur uppgradering läget, slav kommer automatisk exit uppgraderingsläge efter några mill näst.
Master och Slave kopplas, efter några mill andra slav lämnar läget för uppgradering.
Observera i uppgraderingsläge, LC-3000 Master och Slave fungerar i P2P läge, överföringshastigheten är beroende av inställningen P2P Baudrage, normalt är Arduino UNO R3 ladda upp överföringshastigheten 115200bps, så om du använder LC-3000 med UNO, kontrollera att den P2P baudvärde sätts till 115200bps.
Ange baudvärde för P2P:
LC-3000 stöd M2M och P2P läge, för M2M läge, användaren behöver inte man ställer baudhastighet, LC-3000 kommer att automatiskt upptäcka MCUS överföringshastighet och tillämpa den. Men för P2P läge, LC-3000 måste ställa samma bithastighet som Master MCU och LC-3000 slav kommer att följa mästarens överföringshastighet, så MCU i slav sida måste ställa in samma bithastighet också.
Hur man bestämmer LC-3000(PA) överföringshastighet:
Besluta system data klassar begäran.
Se till att både Master och slav MCU är stöder överföringshastigheten.
Ställ in LC-3000 Master's baud som förvänta. LC-3000 slav överföringshastigheten kommer att automatiskt följa mästarens överföringshastigheten.
Skriv Master MCU kod och slav MCU koden med räknar överföringshastigheten.
"Vilket baudvärde P2P" är standard 9600bps, om du använder LC-3000 med Arduino UNO och kommer att remote uppladdning skiss, Ställ in P2P överföringshastigheten till 115200bps.
Ange baudvärde:
M2M, LC-3000 kommer känner MCU'S UART överföringshastighet och automatiskt tillämpade överföringshastighet, men denna metod är beroende av MCU skicka data till LC-3000 genom UART, i vissa fall om MCU aldrig skickas data LC-3000, LC-3000 kan inte upptäcka vilket baudvärde och tillämpa det, om andra sidan skicka data via RF, LC-3000 skickar data till MCU med "Default Baudrate".
"Default baudrate" är standard 9600bps, om din MCU inte är arbete på 9600bps, Ställ in LC-3000 överföringshastigheten till samma som din MCU UART överföringshastigheten.
Här sändningstid:
I sändning läge, data är enda riktning överföring, och vissa målenheten är i energisparläge, det kommer inte ta emot broadcast data i tid. för att säkerställa att alla rikta enheten kommer att ta emot broadcast data, du kan ställa in en broadcast tid, i tid, befälhavaren kommer att kontinuerlig överföring broadcast data, tills den tiden ut eller giltiga UART data kommer från MCU.
"Sändningen" är en mycket användbar funktion, vill du skickade data till till multi-enhet och hoppas de kan ta emot data i tid, prova denna funktion, Observera nog inställd "Broadcast tid" om du använder denna funktion. Standardinställningen är 1000mS.
Uppsättning TX tid:
För att trygga kommunikationen, när sändaren skickas data på den ta emot, det behöver mottagaren svaret en "ACK", om gjorde inte få ACK data, sändaren kommer att skicka paketet, till och med få ACK eller TX tid är ute. Uppsättning TX tidsvärdet för större kommer att öka stabiliteten i kommunikation, men är det lämpligt att minska kommunikation effektivitet.
Standardinställningen för TX tid är 10000mS. Användarens MCU koden måste notera, svara ACK till andra sidan ASAP efter fick datapaket, annars en LC-3000 kan skickas ett fel till andra sidan om hävda Timeout uppstod.
Uppsättning hävda Maxtid:
Mottagare fick data paket form andra sidan, det kommer att skickas data till MCU via UART omedelbart, MCU få data, måste skickade en "ACK" LC-3000, sedan LC-3000 svar ACK till sändaren. Detta är en hela kommunikationsprocessen.
Hela kommunikationsprocessen så nedan:
S1: Sändaren (kan vara antingen Master och slav) MCU skickas datapaket till LC-3000.
S2: TX sida LC-3000 skickade datapaket till RX sida.
S3: RX sida LC-3000 fick datapaketet.
S4: RX sida LC-3000 skickade datapaket till RX MCU.
S5: RX MCU fick paketet, skickade ACK RX Sides LC-3000
S6: RX Sides LC-3000 skickade ACK till TX Sides LC-3000 S7: TX Sides LC-3000 fick ACK
S8: TX Sides LC-3000 skickade ACK till TX Sides MCU
S9: TX Sides MCU fick ACK, paketöverföring avslutat.
Hävda Max Time är fungerade mellan S5 och S6, om LC-3000 skickas data till MCU, men MCU svarade inte, efter att hävda tid är ute, den RX LC-3000 kommer att svara fel att TX'S LC-3000, sedan TX'S MCU vet denna överföring misslyckades.
Om MCU är långsam, eller stora belopp av databehandling, kan det öka hävda tidsvärde. Standardvärdet är: 1000mS, vilket innebär MCU skall svara ACK inom 1000mS efter mottagna data bildar LC-3000.
Rensa listan över enheter:
Tryck på denna knapp för att rensa alla hopkopplad enhet.
Rensa en enhet:
Tryck på denna knapp för att klara angivna enheten.
Spara enheten i listan:
användaren kan vara lägga till enheten av två sätt:
Genom att para ihop drift: Press CFG/par knappen och håll över 3 SEK, kommer enheten att posten Pairing drift, efter ihopkopplade, den andra sidans UID skriver in i listan över lokala enheter.
Spara enhet på listan av kommandot: utom hopkoppling operationen, kan användaren vara direkt skriva enhet i listan, Vänligen notera, Master bara kan skriva slav i sin lista och slav är också, kommer de att kommunikation bara både Master och Slave skriva till listan varandra.
Ange prioritet:
Sedan en LC-3000 arbetar på Multi Multi-läge, det kan vara meddelande konflikt mellan flera enheter, viktiga enheten kan ställas in på en högre prioritet, för att säkerställa kommunikation.
Har här 4-nivå prioritetsinställningen, 0 är högsta och 3 är lägsta, standard är 2.
Få enhetslistan ändrade Count:
Kommandot återgå enhet lista ändrande räkningen, och dess värdeintervall: "00000" ~ "65535". Varje gång när listan ändras DEV_LIST_CHANGE_COUNT kommer att öka något. Av fråga DEV_LIST_CHANGE_COUNT, kan APP tydligt veta om listan har ändrats eller inte.
Få enhet lista Mask:
Få enhet lista mask av LC-3000. DEV_MASK består av 16 byte hex-sträng och varje bit av dem mappning till en enhet i enhetslistan. Om det har angetts visar motsvarande enheten i enhetslistan är giltig. annars är enhet info ogiltig.
Hämta enhet från listan:
Läsa en enhet information från enhetslistan. Aktivera visar om enheten är giltig eller inte. AKTIVERAR = 0, enhet info är ogiltigt. AKTIVERAR = 1, enhet info är giltig.