3D 4-dimensionell Tesseract Hypercube modell en TJT3/6
Detta är först av två instructables jag sätter upp för att visa hur man gör var och en av två allmänt accepterade 3d projektioner av 4d kuber. Detta har varit en accepterade uppfattningen av 4d geometri i minst ett sekel. Detta instructable är tid-resa verktyg 3 av 6.
Om du inte vill skapa din egen modell i 3d-modellering av programvara, kan du ta den enkla vägen och hämta min modell gratis på:
http://www.123dapp.com/AssetManager/Publisher?stgAction=getProduct&intProductId=603629
Om du vill 3d-modell din egen 4d hypercube, innehåller detta instructable instruktioner för modellering i Rhino. Om du vill prova några 3d-modellering programvara gratis, få antingen noshörning bedömningen kopia på:
http://www.rhino3d.com/download.htm
.. .eller några utmärkta, gratis 3d-modellering programvara på:
http://www.123dapp.com/create
Rekommenderade material och processer:
tillgång till dator med internet
3d modellering av programvara (eller hämta min design gratis)
tillgång till 3d-skrivare (jag använder Shapeways.com)
Du kan bygga en modell i Rhinoceros 3d programvara enligt följande instruktioner, eller annars du kan enkelt ladda ner den mall jag skapat. Det är gratis. Det bästa är du kan ha en 3d skrivare service skriva ut det om du inte har din egen skrivare ännu. Jag använder Shapeways.com. (Men ack, jag drömmer om min egen skrivare.)
Ett sätt att visualisera den 4: e dimensionen är att överväga relationer mellan dimensionerna. Till exempel. En linje kan kasta en skugga som ser ut som en punkt. Ett torg kan kasta en skugga som ser ut som en linje. En 3d-kub kan kasta en skugga som ser ut som en fyrkant. Så för en 4d hypercube kan kasta en skugga som ser ut som 3d-objektet detta instructable.