8X8X8 3D RGB LED Cube
Det har varit en lång tid kommer, men min universella RGB kub är äntligen klar!
Nu kan vi köra animationer och används av både Kevin Darrah och Nick Schulze (något modifierad, men i grunden identiskt - moll timing och lager kontroll tweaks var allt som behövdes). Plus Doug Domke gjorde en helt ny uppsättning av koden från början som gör att skapa dina egna animeringar lätt!
Även om majoriteten av koden skriven för ChipKit UNO32 och uC32, Kevins kod för Arduino UNO, och den versionen jag portat till Arduino MEGA2560 arbeta på samma kub bara genom att lägga till ett par jumper mössor.
TILL dem att kom här eftersom du hittade delar KIT för den här PROJECT ON eBay - nr delar kit inte inkluderar kretskort - det är delar kit för kretskortet. Inkorg mig för direkt ombord på priser och tillgänglighet eller gå till www.TheLEDCube.com . Jag skickar över hela världen. Behaga göra säker du få din delar kit från länkarna där - inte använda de billigare kit som erbjuds av säljare än WKWS20.
När du väljer kretskortet, visas länkar ner till höger för alla delar byggsatser osv kanske du behöver.
Till dem som fick modulen Mini musik före februari 2015 - på grund av en förändring i delar kit, USB port måste vara monterad på botten av THE styrelsen! V4. X musik moduler fixa detta, liksom en ingångskänsligheten fråga.
Observera: Om din lager 5, 6 och 7 inte fungerar om din Arduino UNO, det finns en kod fix. Vänligen ladda ner den nya RGB Arduino parallella koden!
Vi har för närvarande kod för Arduino UNO, ChipKit UNO32 (PIC32MX processor), ChipKit uC32, The Arduino MEGA2560 och min UNO Eliminator styrelser [avbrytas utom enligt specialbeställning för bridge brädorna] (som bli av med sista trådarna)
Jerry Lesnefsky och Karl Moeller gjorde en stor liten musik-modul som passar på basen / förare ombord, och låter den PIC ChipKit Eliminator att koppla rätt på det - och i processen, märkte den har huvudet i/o-Aux A2 och A8 märkta bakåt i eliminator styrelsen! Om du är hand kablage en musik modul till din ChipKit Eliminator, Vänligen notera detta!
Speciellt tack till Doug Domke som gör firmware mallar för PIC32 (ChipKit UNO32) som fungerar mer som standard Arduino kod så att vi kan lättare skapa animationer på bild.
Finns hans på http://d2-webdesign.com/cube för information och nedladdningar. Jag kommer att lägga kod här som jag skapa mer animeringar med hjälp av hans mall.
Detta var ursprungligen inspirerad av projektet av Nick Schulze, och sedan läggs till med hjälp av projektet av Kevin Darrah.
Du kan använda metoden kub församlingen Nick Schulze på HowNotToEngineer.com bruk, men jag utveckla min egen församling metod. Nicks metod är bra om du njuta av träbearbetning, eller du kan använda min om inte.
KLICKA HÄR FÖR ATT HOPPA TILL MIN KONSTRUKTION AV KUBEN
När jag först började leta efter min nästa stora projekt (efter den ursprungliga 8 X 8 X 8 ledde mono färg kub) kom mina sökningar överväldigande till två.
Nick Schulze och Kevin Darrah.
Mitt problem är att jag inte får bra med trä. Det är bara ett medium jag inte har behärskar.
Det är därför min tidigare kub församlingen metoden används en kartong moderkort låda för mallen LED lager.
Det fungerade mycket bra ändå, och jag var ganska nöjd med resultatet!
Så med detta i åtanke kommer jag visa dig hur jag byggde min (för närvarande steg 9 – 15) men från början kommer vi att gå på antagandet att du kommer att bygga Nicks församling rigg ändras till en 26,5 mm avstånd att passa min ombord.
Om du skulle hellre bara bygger det hur jag byggde min, gå direkt till steg 9. Det verkar som andra finner min församling-metoden är gynnsamma för de stora trä riggarna. När du har din v-form härskarna gjorde, behöver du aldrig göra en annan mätning med min metod.
Se även se de ursprungliga projekt om du vill scheman eller teori av drift etc. Jag är inte här att uppfinna hjulet på nytt. Jag är här att dessa projekt till dem som:
annars kunde inte ha gjort dem;
försökte göra dem och misslyckade;
kan inte läsa en schematisk;
är överhopad med omfattningen av ledningar inblandade;
är (som jag själv) inte bra snickare;
vill ha en bärbar eller "snyggt" letar projektet.
kräver kuben för att vara portabel;
eller en mängd andra skäl.
Om du letar efter scheman och teknisk info om hur det hela fungerar, vänligen gå till dessa länkar:
Hur inte till ingenjör - RGB kub-projektet av Nick Schulze
Tillägnad Design - RGB kub-projektet av Kevin Darrah
Alla teori och design och scheman som jag brukade basera denna krets på är där. För det mesta, överensstämmer min krets mycket nära med Nicks förutom att jag använder genom hål chips snarare än SMT.
Mina marker är bara en aning långsammare, så jag var tvungen att ändra Nicks kod för att bredda ett par pulser, men annat än att hans kod är lager.
Välkommen att ställa frågor om min design än "har du scheman" eller "kan jag har Eagle filer".
Jag design inte med örn, och jag gör även inte scheman. Jag designar PCB i mitt huvud, och gå rätt att utforma i farten. Jag vet inte varför jag fungerar på detta sätt, jag bara alltid har, och det fungerar för mig... åtminstone så småningom...
Jag har nästan alltid brister i de ursprungliga mönster som inte utgör själva tills jag börja bygga projektet.
Det är då en ny version är gjord. Finjusteringar eller tillägg är revideringarna inom dessa versioner.
Det tog mig fram till Version 3 Revision 4 styrelsens PC innan jag var redo att göra en instructable för det.
Jag är glad att klargöra något du inte riktigt få om hur det fungerar osv (om jag förstår det själv tillräckligt för att förklara det bättre än de ursprungliga förklaringarna. Maskinvaran kan jag lätt förklara - förklaras programvaran bättre av författarna).