Anomalocaris inspirerade böljande mekanism (2 / 13 steg)
Steg 2: Vevaxeln
I princip, en roterande rörelse kommer att omvandlas till en upp- och ner typ av rörelse, som är praktiskt taget definitionen av en sinus.
Titta här särskilt på den animerade gif i botten.
Eller julst titta lite längre i den instructable, alla blir det klart.
Eftersom denna maskin var tänkt att se ut som en anomalocaris med 12 vingar, (sex på varje sida). Dessa vingar, för att vara realistiska, bör luta när de går upp och ner. Du vet, för att tillhandahålla dragkraft i vattnet. Den enklaste lösningen är att låta de främre och slutet av vingarna att drivas av olika vevar som har en liten fas skillnad. Den första en, fäst på framsidan av vingen vrids lite längre än den andra så att framsidan av vingen går ner först när hela vingen kommer ner. (titta på alla slow motion video av en flygande och simning djur, att se vad jag menar.)
Som ni kan se i videon, är arrangera gradvis skillnaden av anomalocaris liten. Med en trollsländafinns det en enorm skillnad.
Till att börja söka ett stark Gem (det är en axel som driver alla vingar, så det inte måste vara mycket bendy).
Gemet är rätas ut och vevar läggs.
Eftersom det är en mycket liten maskin, måste vevarmarna vara så liten som din tång låta dem vara.
Eftersom 2 vevar makt en flygel, är vevarmarna paras ihop. (titta på bilderna)
12 vevar behövs, endast 6 av dem passar på en Gem, så en andra en behövs. Fastställande dem samman till en enda axel täcks senare.
Som kan ses i videon, Visa anomalocaris vingar endast 1 full sinusvåg. (synd (x) x i [0, 2pi] eller [0°, 360°]) alltså vevarmarna måste spiral endast en gång ner i schaktet. (eller hälften för varje papper-klipp)
Det finns 6 par och första och sista vingen flytta samma, därför den sista par vevar (eller slutet av spiralen) måste ha exakt samma position som det första paret vevar.
För att uppnå detta, måste veva paren vara vridna längs axeln om 2pi/5 radianer eller 72 °.
Sedan som vi förklarat tidigare måste vingarna luta och kräver en arrangera gradvis skillnaden. Så är den första och andra vev för varje par böjda lite i olika riktningar. (Den genomsnittliga vinkeln mellan varje par måste bo 72° så ständig anpassning krävs.) Hur mycket beror på hur mycket utrymme det är mellan vevarmarna.
Slutligen se till att alla baserna av vevarmarna är fortfarande i en enda rad. Detta görs genom att rotera varje Gem mycket snabbt. Du ska inte se rörelse i alla delar av axeln som inte är vevar.
Bitar av axel mellan vevarmarna bör vara så konstant som möjligt när vände så att de kan passa i ett litet, fast hål samtidigt som du vrider senare.