Använda din kamera till fånga "3D" Anaglyphs (12 / 15 steg)
Steg 12: Efterbehandling att justera djupet
Som nämns i steg 11, som erövrade, visas de objekt du fokusera på att vara på ytan av displayen med närmare saker poppar ut. Även om många 3D filmer har medvetet placerat objekt långt framför den yta för att ge in-your-face inverkan, det är verkligen inte en trevlig eller naturliga sätt att se de flesta scener. Därför är det ofta bättre att justera kodning så att skärmen beter sig som ett fönster, med 3D-funktioner alla "bakom glaset."
Om du planerar på efterbehandling för att push objekt bakom ytan, behöver du inte fokusera på det närmaste föremålet. I stället kan du använda fokus för att isolera ett visst objekt precis som du skulle i 2D fotografering.
Efterbehandling att ändra det som på ytan är ganska enkel. Till exempel använder GIMP med en grön/magenta anaglyf, helt enkelt använda verktyget Decompose under menyn färger/komponenter. Bryta ner bilden till röda, gröna och blå lager. Skjut den gröna lagret vänster eller höger så att det objekt du vill vara på ytan linjer upp mellan grön och röd/blå lager. Om förskjutningen är stor, kan du behöva beskära bilden så att kanterna har fyrfärg data. Helt enkelt komponera bilden när du är klar.