Arcade-knappen MIDI-Controller (5 / 10 steg)
Steg 5: ledningar
ATMega328 chip används på Arduino innehåller interna pull-up motstånd, så vi inte behöver tråd individuella motstånd för varje arcade knapp. Detta förenklar den registeransvarige ledningar. Så allt som behöver göras för att koppla knapparna arcade är att löda ett ben till marken, och ansluta det andra benet till en av de digitala ingångarna på Arduino styrelsen.
Som sagt, stift 13 inte kan användas som en digital ingång med inre pull-up resistor. Se avsnittet pullup motstånd i Digital Pins artikel på Arduino webbplats skäl varför. För detta stift kommer vi att använda en extern nedrullningsbara motstånd. Om du är osäker på vad en pull-tabs-up/pull-down motstånd gör, kolla in denna stora tutorial på ladyada.net .
Inkoppling av potentiometrar kräver en jordledning, en tråd för Arduino analoga ingångar, och en tredje + 5V tråd. Potentiometern roteras eller justeras, motståndet av potentiometern ändras mellan marken och + 5V tråd. Enligt Ohms lag, spänning = nuvarande * motstånd, så med konstant input ström och en variabel Ingångsmotstånd, utspänningen blir variabel. Det är denna variabel spänning som Arduino läser på analoga stiften.
Bifogade kopplingsschema (skapad med programvaran stor Fritzing ) visar hur tråd upp varje komponent till Arduino styrelsen. Den svarta kabeln representerar marken, den röda sladden representerar + 5V, lila och orange tråd är digitala ingångar till Arduino och blå och gröna trådarna är analoga ingångar till Arduino. Observera att marken ledningar och + 5V ledningar har varit överbryggas mellan knappar och potentiometrar.
Innan du fortsätter till nästa steg det kan vara bra att skriva ut en kopia av kopplingsschema att hänvisa till medan löda du.