Arduino knappen handledning
Jag säger: bakom en knapp, oväntade saker kan dölja. Och inom ett program som gör olika saker, hantering av en knapp kan vara knepigt. Fina är att intressanta funktioner kan byggas med en enkel stum knapp.
Denna handledning kommer att ta upp dessa aspekter:
- ledningar och konfigurera stift, med pull-up/pull-down motstånd,
- deglitching,
- upptäcka staterna kontra händelser,
- upptäcka lång pressar,
- och vissa objektorienterad programmering.
Programpolitiken är indelad i är baserad på röstningen, uppmuntrad av Arduino loop() principen, och som är alldeles för enkelt att måttligt komplexa Arduino projekt. Vi kommer att kräva varaktigheten för varje loop() utförandet vara "ganska" samma varje gång.
Mer avancerade implementeringar, inte behandlas här, kan omfatta användningen av avbrott och timers. De är mer exakt, men också svårare att förstå.
Denna handledning är avsedd att personer med en grundläggande första Arduino erfarenhet (dvs. med kunskap av IDE och sammanställningen, blinkande och kör av skisser).
I följande ZIP-filen finns fyra skisser används i denna tutorial.