ARK Rocker (9 / 30 steg)
Steg 9: Sammansatta vinkel spektakel
De side panelerna från föregående steg är vinklad i förhållande till varandra, som gjorde mitt liv verkligen komplicerat. Del av vad jag ville spela med var att låta datorn och digital tillverkning ta upp slappa på matte sidan av saker, där de utför riktigt bra. Men det fortfarande visat sig vara oerhört komplicerat, eftersom parametrisk modellering behöver vinklar vara 0.0000 etc grader för att korrekt mate komponenter i en montering. Som jag behövde göra för att se till att passar alla mina delar bara rätt.
Rockers var vinklad på 2 grader i förhållande till center planet, eller 4 grader i förhållande till varandra. Precis tillräckligt för att ge ordförandeskapet en dynamisk utseende. Lägga till som, var benen varje utspärrade utåt på 8 grader. Lägg till stacken olika vinklarna mellan lederna och det blev riktigt hårig att försöka lista ut vad jag behövde göra fram och tillbaka till sätet att göra något meningsfullt min uppfinnare församlingen. Problemet med sits och rygg var att jag hade 20 000 + triangulära aspekter, men ingen hänvisning geometri, låt ensam utskjutande sammansatta vinkel shenanigans på den.
Så jag arbetade långsamt genom detta steg genom att första importera min senaste fångar av sits och rygg. Jag matchade dem i skala till de som jag använde skalas upp från 1/4-skala fångar, eftersom de passar perfekt. Återigen, tog jag dessa genom alla program och sedan till uppfinnare som en solid. Jag skapade vissa grundläggande referenser som var så gott som jag kunde få till center och botten, och bara gick därifrån. Jag la material på vissa ställen att skapa en snygg, väl avgränsad yta för att ersätta en maska, och skär bort material på andra ställen att lämna ren geometri. I båda fallen jag extrapolera i realtid vad ett CNC verktyg skulle att de former jag gjorde, och inte oroa slarvig kanter som skulle vara lätt att rensa för hand som jag avslutade bitar.
Innan jag gick helt nötter på modellen, gjorde jag en riktigt grov håna säte för bara plan profiler att bara se vad sammansatta vinklar lagt upp till för vissa refererar till, det är därför du ser mig klottra extremt långa decimaler för vinklar... Så att jag kunde ta dessa nummer till min egen modell, tweak mina egna vinklar, och sedan testa den fullständiga uppsättningen i modellen. För att se till att det var perfekt, låter jag två ben flötet apart, begränsad av konstgjorda hänvisningar till varandra - i verkligheten är de begränsade till varandra via sätet. Men jag parat en till sätet, och de uppmätta projicerade distanserar på motsatt armarna och skapade referens geometri som ersatt de konstgjorda begränsningar jag har ställt in för att hålla saker på plats. Du kan se snuttar av denna galna process i bilderna på detta steg.
Till slut denna bisarra, iterativ process lämnade mig med en massa referens flygplan och konstiga vinklar, men allt passar bara rätt. Även uppfinnare var glad. Jag är säker på att detta inte är det bästa sättet, emellertid. Av kärlek till något du älskar - dela bättre arbetsflöden med mig om du har dem!!!
Alla dessa galna vinklar var väl lämpade för en CNC projekt, eftersom de kan vara "lätt" gjorda av en dator. Eller åtminstone, maskinen har inte svårare en tid med 45 grader än det gör med 14.66457 grader, i de flesta fall. Speciellt med den DMS som har 5 axlar, sammansatta vinklar och komplicerade referens är geometri lätt att göra.
I nästa steg ser du där detta äger design.