ARK Rocker (1 / 30 steg)
Steg 1: Begreppsmässig utgångspunkt: moderna arvegods
Min första spänningen för ARK var att skapa fusionerande hantverk och teknik på ett nytt sätt.
Jag ville spela med traditionella hand skulpterat trä stol mönster som de som produceras av Sam Maloof i en radikalt annorlunda riktning. Jag ville se hur annorlunda jag kunde undersöka samma teman av hantverk med hjälp av digital teknik.
Med precision digital sätt erbjuds, ville jag använda mekaniska fästelement för att ersätta traditionella trä snickeri. ARK kan tas isär och ihop igen gång på gång, vilket gör det mycket lättare att flytta och hålla för en livstid. På något sätt är den punkt av skatten vara platta, men på samma gång, varför ska inte moderna verktyg att vi kan göra våra minnessaker och arvegods mer flexibel? På något sätt, det verkar som tekniken har gjort våra objekt mer disponibel.
För mig, är så mycket av hantverkstraditionen rotad i producerar släktklenod kvalitet varor. Och jag ville utforska vad den moderna versionen av släktklenod kunde se ut.
Även i tidiga skisser, har estetiska jag har bedrivit under hela varit att införliva ekologiska, hand-skulpterade former i en ultra-exakt design, så jag spelar med naturliga konturer och hur de uppfyller med hårda, konstgjorda linjer. Gillar konceptet för ARK - en övning i kontrast.